Annandagen

Runt sju imorse tyckte Albin vi skulle vakna. Inget att diskutera om tydligen! Straxt efter nio kom farmor och underhöll både barn och hund medan mamman och pappan bakade, städade, dukade och fixade med både ditt och datt.
Som sagt så kom tomten med en hej dundrande mensvärk till mig imorse och till en början förstod jag inte riktigt hur jag skulle palla med hela dagen men tack och lov släppte det mesta till efter lunch.
Farmor tog med barn och hund ut på en riktigt lång promenad, tror dom var borta nästan två timmar! Albin sov cirka en halvtimme då och jycken sov resten av dagen typ :)
Till lunch åt vi risgrynsgröt (som jag lyckades bränna) och mandeln blev kvar i kastrullen.... Mätta och belåtna öppnade vi klappar med farmor innan hon sedan lämnade oss.
Vid tre kom släkten och vi var faktiskt färdiga med det mesta och Albin hade sovit ytterligare en liten lur.
Vid fyra var all mat färdig fixad och vi klämde ihop oss tio personer (elva med Albin) vid vårt köksbord och åt. Trot eller ej men julmat smakade faktiskt gott även idag, säkerligen gjorde vårt besök på Donken igår susen.
Medan vi höll på att duka av och fixa knackar det på dörren och utanför står Tomten! I hans säck fanns det paket till dom minsta. Albin fick till och med två paket av tomten! Och inte heller tyckte han tomten var läskig, trots det vita skägget. Tuff grabb!
När Tomten sagt adjö fortsatte vi med klapparna under granen och självklart fanns där fler paket till Albin och även till oss andra.
Vid sex dukade vi fram efterrätten och fikat. Jag hade provat att göra en pepparkaks cheescake med apelsin, den såg mysko ut men den smakade faktiskt gott! Mina inlagda äpplen med kanel och nejlika var även de mycket uppskattade och likaså saffransbullarna med mandelmassan. Jag lyckades! :)

Albin höll god min ända till dess att klockan nästan var åtta och dom sista åkte hem. Det är helt galet att han orkar?! Han är inte stilla många stunder utan är hela tiden påväg till något och är inte heller blyg ett endaste dugg! Han kan krama och bäras av vem som helst.
Ja just det! Den lille vilden fick sin första blåklocka dagen till ära. På något vis lyckades han slå i under ögat när han stod vid trappspjälorna och ganska snart tornades en bula upp som mer och mer gick åt den blåa nyansen nu under kvällen. Det gjorde ont såklart, men gick snabbt över. Likaså när han lite senare trillade med näsan i golvet vid soffbordet. Då fick andra sidan av ansiktet ta smällen. Hade ju varit snyggt om det även där skulle skifta i färg men jag tror han slipper få två blåklockor.

Summan av dagen är att den blev bra! Alla var nöjda och mätta. Vi är trööööötta. Precis så som det ska vara :)


Kommentarer
Postat av: Katti

Tack för en fin juldag med er :-)

2012-12-27 @ 09:05:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0