Att försöka avvänja nattätandet

Här kommer tipsen jag fått för att försöka avvänja nattätandet.

Detta gäller oss som ammar.
Om bebis vaknar på natten och inte kan somna om på egenhand är det bästa om pappan kan försöka lugna och söva om bebisen. Bebis vet att pappan inte kan erbjuda någon mat eller tuttande och kan förhoppningsvis somna om igen istället för att frestas av mammas tuttar :) Men eftersom pappan oftast jobbar och behöver all sömn som ges nattetid är ju denna taktik inte hållbar hela veckorna, men man kan prova under helger.

Ett annat tips var att när bebis vaknar på natten och vill tutta/äta är att försöka få han/hon på andra tankar och försöka söva om igen. Troligtvis blir det ett himla gap och skrik om inget käk erbjuds, lyft isåfall upp bebis eller vänd på honom/henne tex. Försök alltså att bryta av situationen så att bebis kommer av sig i det dåliga humöret och försök sedan att söva om igen.

Många stora portioner tålamod krävs alltså! :)


Härom natten körde jag på det där med att försöka distrahera.
Albin vaknade vid tre och började gny och knorra. Jag satte in nappen och klappade på rumpan gång på gång. Vände lite på honom och smekte honom på armen bl.a. En timme klarade jag innan han började skrika hysteriskt. Då lyfte jag upp honom och satt och vaggade honom i knät en stund, han tystnade och nöjde sig fint med att bara tutta på nappen. Jag försökte lägga tillbaka honom i sin säng men då blev det panik och det fanns liksom inget hejd på det. Så då fick det bli bröstet ändå.
Men jag är ändå nöjd med situationen för att vara första försöket/natten. Jag lyckades förskjuta ätandet med lite mer än en timme :)


En bebis i den här åldern klarar sig utan mat i åtta timmar utan att det går någon nöd på dem. Oftast är dess nattätande en orsak till att få lite närhet eller att han/hon har svårt att somna om själv tex.
Det stämmer väldigt bra in på Albin! För det är väldigt sällan han hinner äta "färdigt" innan han somnar vid bröstet.

Ju mer "vanlig" mat bebisen börjar äta dagtid ju mindre mat kommer han/hon kräva nattetid. Oftast hjälper det inte att ge en rejäl portion gröt just innan läggdags, utan vad och hur mycket bebis åt under dagen spelar roll.
Det har jag också märkt skillnad på hos Albin nu. I helgen har han fått "riktig" mat tre gånger om dagen istället för två och nu de två sista nätterna har han sovit nonstop från klockan sju/halv åtta till klockan tre eller till och med halv sex imorse! :) (natten då han sov sju till tre fick han mat med en gång utan att försöka distrahera och söva om. Det hade ju redan gått så många timmar då.) Men aj aj för mina sprängfyllda tuttar säger jag bara!
Jag hoppas och tror att hans ändrade nattvanor har med dagens intag av mat att göra, så vi kör på såhär och ser om det håller i sig. *peppar peppar*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0