Uppdatering från trädgården

Ja det är verkligen höst nu. Allt eftersom tackar växterna för denna säsong och börjar slå sig till ro.
Men visst blommar det än ute i landen, dock inte med samma intensitet.

Tomaterna däremot spirar för fullt än! Och konstigt nog mognar tomaterna än trots att det börjar bli riktigt kallt på nätterna nu. Likaså gurkorna. Dom blommor också ännu men orkar inte producera några rejäla gurkor längre för kylans skull.

Mina Dhalior blev det inte mycket med i år... Köpte ju flera nya knölar i våras på trädgårdsmässorna och dom kom fint när jag drev upp dem. Dessvärre blev det aldrig någon riktig fart på dem när de fick komma ut och planteras om. Synd! Hade ju sett fram emot att få se dom blomma. Dom är ju så vackra! Det har nog bara blivit ett par styckna blommor och ingen av dessa var av de nya lökarna. Så antingen var lökarna dåliga eller också var det inget Dhalia år i år. Hur som helst ska de snart få komma in för vintern så ska jag ge dom ytterligare en chans nästa år.

Potatisen har vi nästan ätit upp alltihop. Trodde aldrig vi skulle hinna äta upp allt då vi satte jätte mycket potatis i våras. Men jag hade fel. Förresten så är ju potatisen och Albin lika gamla. Vi satte potatisen samma dag som förlossningsarbetet började. Jag och magen kröp omkring i landet med assistans av Peter :)


Jag ska samla in lite fröer också nu snart och spara till nästa år. Roligare att så egna fröer än köpta. Plus att det är gratis och miljövänligare :)
Tips till er som sparar fröer! Samla ihop ett gäng tomma snusdosor. Perfekt fröförvaring ;)


Kommentarer
Postat av: Janina

Mitt nyårslöfte ska bli att lära mig mer om trädgårdsarbete! Är avis på dina land :) fast mitt lilla blev ju uppätet.. Mamma brukar spara fröer i kaffefilter och skriva på vad det är. Tack för ditt pepptalk också, kram

2012-09-20 @ 23:17:33
URL: http://schanina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0