Amningen

Efter att jag och Elsa delade säng nattetid och sov tätttätt tillsammans för några veckor sedan då jag trodde att amningsloppet var kört har det sedan dess gått finemang. Ersättningen står fortfarande orörd i skafferiet. 
Det känns otroligt skönt att vi fortfarande kan amma. Det är ju så smidigt. Vi kan inte glömma maten hemma, den är gratis (bortsett från att jag sedan några dagar tillbaka är hungrig konstant), det blir inte massvis med flaskor som ska diskas och mjölken har alltid rätt temperatur. Ja sedan är det ju allt det där om att bröstmjölk är så himla nyttigt och bra också, men det vet vi ju och förresten så är jag ganska säker på att barn som föds upp på ersättning klarar sig lika bra de också :)

Tillbaka till vår amning.
Visst var det underbart att lillstumpan sov hela nätterna och inte åt framåt morgontimmarna förut men jag är ganska säker på att det var det som gjorde att produktionen liksom la halvtav. Det blev för långa uppehåll.
Nu äter hon nästan alltid två gånger per natt och visst är det skitjobbigt att behöva vakna två gånger varje natt och mata, men hellre det än att tvingas sluta amma. 
Oftast äter hon vid 17-18 tiden, går och lägger sig vid 19-20 tiden och somnar för natten. Vaknar runt 00-01 tiden för mat, somnar om och sover till 05-06 och vill ha käk igen. Därefter brukar hon få sova bredvid mig tills dess att vi går upp. 

Hon äter bara när hon själv vill. Att försöka få henne till att äta en liten slurk innan vi tex. ska åka iväg någonstans är helt omöjligt. Det går inte att lura i henne några sväljar om hon inte är sugen. 

När jag tog upp vår amningskris på Bvc fick jag rådet att amma från båda brösten vid varje matning. Tidigare har jag enbart matat från ett varje gång för det har ju räckt. Likaså när Albin ammade. Men eftersom Elsa oftast äter så glest så hinner det ju gå massvis med timmar mellan varje matning om jag låter tuttarna ammas varannan gång. Så numer äter hon 50/50 från båda tuttarna, vilket resulterar i att hon äter mer än vad hon egentligen behöver och det resulterar i mer kräk av överflödig mjölk i den lilla magen. Hur nu det är möjligt med en som redan är en spykråka?! :) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0