Varför inte göra allt och lite till på engång?

Igår fick vi med oss egenodlade morötter hem från min moster. Perfekt att göra puré till Elsa!
Idag tänkte jag att det är lika bra att använda morötterna innan de ligger och bli dåliga så planen var att koka ihop lite smakportioner till den lilla damen.
Jag gjorde enkelt för mig och lagade samma mat till oss också. Kokt fisk med potatis, äggsås och morötter. 

När det blev dags att gå in och börja med middagen fick jag för mig att plocka med mig lite äpplen in också för att koka en omgång äppelmos och frysa in. 
Så först fixade jag med äpplena och när det var fullt i grytan och jag hade tre äpplen över kom jag på att jag kunde "slänga" ihop en äppelpaj när jag ändå var i farten. 
Typiskt mig att göra ALLT på en och samma gång! Och nästan glömma bort att jag har två små människor som kanske inte alls tycker och vill samma sak som jag.

Äpplena kokade och pajen stod redo att slängas in i ugnen, middagen påbörjades. 
Elsa tappar tålamodet och vill lägga sig. Jag går och försöker söva henne och när hon är en sekund från att somna ordentligt kommer Albin inklampandes från att ha varit ute med farfar en stund. Elsa vaknar såklart och det är kört att få henne till att somna om.

När allt på spisen är under hyfsad kontroll ringer Peter och säger att han blir sen hem. Hans bil som varit inne på verkstan idag är inte färdig och har han tur hinner den bli det innan fem då de stänger.
Jahopp! Jag som stressat för att få maten klar i tid trots allt annat jox. Bara att skruva ner värmen på plattorna och vänta istället.

Äppelmoset blir färdigt och smakar supergott! Helt naturligt på enbart äpplen och lite vatten!
Resterande mat blir också färdig så jag fixar med Elsas smakisar, mosar och portionerar.

Albin lyckades jag sysselsätta med att plocka fram legolådan så han slapp jag ha klängandes runt benen och tjata om när pappa kommer hem och tjuvnypa Elsa.

När jag fixat färdigt med allt orkar vi inte vänta på pappan längre så vi satte oss och åt.
Albin satt tyst och lugnt på sin stol och åt upp nästan hela portionen utan att säga ett pip. Helt ofattbart! :)
Elsa som för första gången fick smaka både fisk och morot var lite mer skeptisk. Det är lite obehagligt med fast mat och hon både klöks och får kväljningar när hon försöker svälja så det mesta spottas ut igen. Men hon är duktig som försöker.

Pappan kom hem, med sin egna bil som hann bli färdig. Han åt också bra ;)

Till efterrätt åt vi äppelpajen och Albin sa: "Mmm gott" när han smakade. Tack snälla du <3 Jag tyckte också pajen smakade gott trots att jag inte är speciellt förtjust i bakverk med äpple.
Elsa fick smaka äppelmoset och det var bättre än maten. Tur det! :)




Kommentarer
Postat av: Mamma/Mormor

Du är en riktig liten matmamma, bra jobbat!

2014-09-01 @ 19:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0