Blöja eller inte blöja

Imorse vid frukostbordet utbrister Albin:
- Jag är kissnödig!
- Oj! Då springer jag och hämtar pottan. Säger jag.
- Mmm. Gör det. Får jag till svar.

Oj så paff jag blev! Det här med att träna bort blöjan är ju något som gått i stå. Albin har inget intresse alls. I somras gick vi in för det stenhårt men det gav liksom ingen effekt och sedan dess har vi tagit tag i saken flera gånger men också då utan något resultat eller intresse. Och har inte Albin någon lust eller motivation är det ju lönlöst. Vill han inte så vill han inte. Det spelar liksom ingen roll vad vi mutar och trugar med.
Och faktiskt att vi istället gått några steg tillbaka. Sedan någon vecka så har han slutat säga till när han gjort nummer två och frågar man honom förnekar han totalt. Trots den avslöjande lukten. Och det är en kamp nästan varje gång att få byta blöjan.
Aldrig att han ber om att få gå på toan eller pottan. Vi får nästan tvinga honom till att sitta på pottan iallafall ett par gånger om dagen. Och oftast blir det inte något resultat ändå.
Så ni kan ju tro att jag blev förvånad och förväntansfull när han imorse sa till innan och det faktiskt också blev resultat! 😊
Efteråt sa han:
- Jag ska sluta med blöja nu. Jag är stor nu.

YES! Tänkte jag. Äntligen har han tagit sitt förnuft till fånga. 
Vi bestämde att han skulle säga till när han var kissnödig ute i skogen så skulle han kissa i en buske. Jag frågade flera gånger när vi var borta men han var aldrig kissnödig. 
Men märkligt nog var blöjan blöt vid lunch iallafall. 

Efter vilan tar jag inte på honom någon ny blöja och vi bestämmer igen att han ska säga till när han är nödig, dra ner brallorna och kissa i en buske.
Det går ett par timmar och byxorna förblir torra. Men rätt vad det är står han och kissar ute på farfars altan, med byxorna uppe.
Efter det går det ett par timmar till och de nya byxorna förblir torra. När vi kommer hem från cykelturen försöker jag få honom till att besöka en buske innan han går in men han tvärvägrar.
Pappan lyckas tillslut få honom till att sätta sig på pottan och med en gång blir det jackpot! 
Han är ju duktig bara han vill. Men varför vill han inte?
Nätterna är han ju torr och har varit i snart ett år! 
Är det bara att vänta till han själv bestämt sig tro?

Envisa onge! ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0