Ny vecka med nystart

Höstterminen har inletts med endel förändringar. Främst för mig och barnen. 

Vi har utökat barnomsorgstiden till 25 timmar i veckan (våra barn som varit bortskämda med enbart 15 timmars veckor så här långt. Och vi kommer troligen inte nyttja alla 25 timmar nu heller). Detta bekommer dom inget. Tvärtom! Främst Albin är överlycklig! Nu får han gå på dagis 4 dagar i veckan istället för 3 som tidigare. Plus att jag vissa dagar hämtar dom senare på eftermiddagen. Tidigare har jag ju hämtat dem 11.45, när det ätit lunchen färdigt. 
Elsa har inte heller hon några invändningar, hon tycker det är kul bara.
Och jag har ju börjat jobba några fler timmar. Samt att jag nu har lite mer spelrum tidsmässigt mellan jobben och hämtningen på dagis, så jag hinner faktiskt sitta ner och äta en riktigt lunch de flesta dagarna. Tidigare har jag ätit något lätt i farten i bilen mellan ställena eller ätit när vi kommit hem vid typ 12.30. I senaste laget och många gånger ställde blodsockret till tålamodsbrist och lättstött humör.... 😉 

I måndags var det alltså dags för deras första måndag på dagis. 
Som vanligt så åkte de med pappan på morgonen och jag hämtade vid 14.00. Rivstart med andra ord! 7 timmar på dagis! De har ju enbart gått 5 timmar. Det gick galant! Men de var trötta på eftermiddagen 😉 Elsa powernappade i bilen hem dessutom.
Vi åt mellis direkt när vi kom hem. Jag har för mig att det var fint väder och att vi var ute.

Efter middagen var vi alla trötta och slitna och då passar ju lite doktorslek perfekt! 
Jag och pappan låg till sängs och var sjuka. 
Doktor Elsa klippte även håret på sina patienter ❤️



Tisdagen förblir "normal" med hämtning direkt efter lunch.

Ganska skönt ändå tycker nog båda barnen, att ha lite mer tid här hemma på eftermiddagen och hinna greja med allt. 
Speciellt Albin har ju alltid massa projekt på gång och järn i elden ❤️
Denna dag körde han buss.
Elsa var passagerare och satt i skrindan och kördes runt. 
Sedan stannade bussen och Elsa trodde hon skulle stiga av. Men nej, nej, nej!
- Nej sitt kvar! Bussen ska bara tanka lite matrester. Informerade chauffören Albin. 
(Det var alltså en biogas buss han körde 😉) 

Onsdagen var sig lik som tidigare med hämtning 11.45. Men troligtvis kommer de varannan vecka gå till klockan 14 eller 15. 

Vi hade en fin eftermiddag ute här hemma igen ❤️ 

Albin plockade upp sitt sista stånd med potatis ur sin pallkrage och utdelningen var otrolig! Superstora och fina potatisar. Fantastiskt! De smakade ypperligt till middagen. 


Även kvällen var underbar ❤️ Vi var ute och njöt så länge vi kunde och ville inte gå in. 
Elsa plaskade förtjust med vatten ❤️ 

Det tröttnar hon aldrig på.... 



Torsdagen inleddes som den gjort förut, jag lämnar barnen 8.30 på dagis. 
Vi åt en lugn och harmonisk frukost tillsammans. Tittade till hönsen, gav mat och mockade innan vi åkte strax efter 08.00 ❤️
Albin skuttade glatt upp till sina kompisar men Elsa var som vanligt lite tveksam. Naglade sig fast på mig och försökte gömma sig. 
Turligt nog kom bästisen Ejra precis efter oss och då släppte Elsa mig och de började leka ❤️ Och så vinkade hon glatt hejdå åt mig och log ❤️ Såååå skönt att åka därifrån utan några skuldkänslor. 
Vanligtvis har jag hämtat dem 13.30 men nu har vi ändrat till 15.00. Det innebar att de hann vara med och äta mellis på dagis! 
Det är stort för Albin. Han har såååå länge längtat och vela göra det och nu äntligen fick han det. Snacka om lycka! 😊
Kocken fixar även mellis åt dem och denna dag bjöds det på smoothie. Gott! Och sommar var det ute till på köpet så de både lekte och åt ute hela eftermiddagen.
Elsa däckade i bilen hem och vaknade inte ens när vi parkerat här hemma. Jag lät henne sitta kvar och sova en stund men fick tillslut gå ut och väcka henne. 

Ännu en fantastisk eftermiddag och kväll som spenderades ute ❤️ 


Fredagen var ledig för barnen och vi ska försöka behålla det så ett tag till. Farmor och farfar fortsätter ställa upp.

Det var en regnig och grå fredagsförmiddag. 
De hade hållit sig inne här hemma men efter lunch behövde de gå ut och rasta sig lite. 
Jag stannade kvar inne i staden och åt lunch efter jobbet samt fixade några ärenden (mötte bla. Peter på systemet 😊) och var hemma lite efter 13. 

De hade hittat några små stackars grodor. Det var motvilligt som Elsa tillslut släppte ut dem i det fria igen. 
Hon som är rädd för minsta lilla insekt och flugor! Men att ha två grodor på fingrarna gick bra.... haha! 

Efter en liten fredagsfika åkte farmor hem och jag och barnen slängde oss på soffan och satte på en film. Skönt! Det märks att de är mer slitna nu med mer tid på dagis. Det är bra! 😉 Stimulans tröttar ut 😊

Men ändå mäktade Albin med att sitta uppe längre själv på kvällen. Vi tittade på fångarna på fortet och åt snacks. Nästan vid 21.30 stupade han i säng. Supermegatrött! Fast egentligen skulle han kunnat sova redan vid 20 😉
Och strax efter damp även vi i säng. 
Vardagen suget musten ur en.... 


Kommentarer
Postat av: Mormor

Vad ni hinner mycket på en vecka. Härligt att barnen trivs så bra på dagis.🌞

2017-08-27 @ 21:09:49
Postat av: Janina

Skönt att ni haft en bra vecka med humör och allt! ❤️ Skönt de har det bra på dagis! Jag har så dåligt samvete nu när barnen får gå på dagis från 8-16.30. De har också bara gått 15h förut och stackars Nisse får gå hela dagar på en gång 😢

2017-08-27 @ 21:57:47
Postat av: Janina

Skönt att ni haft en bra vecka med humör och allt! ❤️ Skönt de har det bra på dagis! Jag har så dåligt samvete nu när barnen får gå på dagis från 8-16.30. De har också bara gått 15h förut och stackars Nisse får gå hela dagar på en gång 😢

2017-08-27 @ 21:57:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0