Fort. Höstlovet förra veckan. Onsdag-söndag

På onsdagen stod hårklippning på schemat för mormorn och mormor Siv och då tänkte jag passa på att även låta Elsa klippa sig för första gången. Tidigare i sina 3,5 levnads år har hon enbart klippt luggen och nu var hennes hår riktigt långt där bak. Och ganska tunt och stripigt nertill.

Elsa var taggad och ville klippa sig. Hon lät Siv klippa sig först och själv satt hon på första parkett i sällskap med moster och Albin. Därefter tyckte hon att även mormor kunde klippa sig. 
När det tillsist var Elsas tur kröp hon in under köksbordet och hoppades bli osynlig. Hon var inte alls peppad längre. Blygheten slog till med full kraft.
Tyvärr har hon en taskig mamma som fiskade fram henne under köksbordet och satte henne på stolen i köket. 
Elsa ville bara sjunka genom jorden och gjorde allt för att inte råka titta på klipptanten. Och hon hade fullt sjå att försöka klippa en någorlunda rak frisyr på den lilla damen. 

Jag satt med alldeles intill hela tiden och när det nästan var färdigt hade Elsa mjuknat upp lite och höjde huvudet en aning 😉 Men luggen var en svår match. Haha! 

Cirka 5 cm kortare blev det blonda håret och efteråt var Elsa riktigt nöjd och stolt trots allt ❤️ 

Spela spel hanns med också och de förvandlades till mycket märkliga gubbar 😊 

Sent på eftermiddagen drog barnen iväg med moster in till simhallen. Där mötte också Joel upp och de badade för glatta livet i ett par timmar. 
På hemvägen stannade på Donken och åt en mycket sen middag. Vrålhungriga var de efter allt badande.
De kom inte tillbaka hem förän lite efter 20 och då var det ganska omgående sänggång ❤️



På torsdagen gick även morfarn på höstlov och slapp åka och jobba tidigt på morgonen.
Vi hade vi bestämt träff med mostern i Valla för att kolla in och prova den sprillans nya lekparken. 
Den var stor! Och verkade vara omtyckt av ungarna.
Det var väldigt mycket barn där men det fanns plats åt alla. 
Elsa tyckte dock till en början att det var jobbigt med massa barn överallt och blev blyg. Hon bröt ihop när hon klättrat upp i en klätterställning och inte vågade gå förbi två lite större pojkar för att komma fram till rutschkanan. Albin tog på sig storebrorstollen exemplariskt och försökte trösta och stötta Elsa där uppe ❤️ Men han lyckades inte.
Tillslut kunde jag hjälpa henne ner på samma ställe hon tog sig upp 😉 Och efter knappt en halvtimme var all hennes försynthet bortblåst och hon for runt överallt ❤️


Efter någon timme gick vi upp till gamla Linköping. Vi kollade in i några handelsbodar och tog en fika. 

Ungarna var ganska gnälliga över att behöva gå men gick att muta med ett besök in på Cloettabutiken 😉
Vi gick tillbaka ner till bilarna och följde med moster hem.
Elsa tyckte det var så länge sedan hon var där. Och det stämmer! Senast hon var där var nog i Juli när onkel fyllde. Men jag och Albin var ju där i oktober när moster fyllde.

Jag hann bara dit och vända i stort sett. Klockan 18 hade jag bestämt träff med mina två barndomsvänner. Jag tog bussen in och vi gick och åt indiskt. Mycket gott och trevligt! Exakt ett år sedan vi sågs sist....
Tog bussen hem och var väl hemma efter 22 tror jag. 



Fredagen ägnade vi förmiddagen ute och höstfixade det sista i trädgården. 
Jobbargubben Albin väcktes till liv och han var så duktig ❤️

Medan de andra jobbade smet Elsa och jag iväg en sväng till lekparken. Hon passade på att låna trampbilen medan Albin var fullt upptagen med annat 😉

Efter några timmar ute var det skönt att komma in och få en sen lunch i magen. Det vankades pannkakor. 

Vi var ganska slitna så resten av eftermiddagen var rätt lugn. 

Jag drog in till Ikano lite efter 18 och kollade i affären i knappt en timme, sedan åkte jag vidare till resecentrum för att hämta upp pappan vid tåget ❤️ (ingen av ungarna ville följa med 😂)
Pappan hade det lugnt och skönt hemma hela veckan. Så lugnt att hans långdragna och försynta förkylning övergick i feber. Han låg till sängs onsdag till fredag. Stackarn 😉
Hur som så var det kul att han kom ner till oss ❤️ (och jag skulle slippa köra hela vägen hem själv 😅)
Vi åt räckmacka när vi kom hem och sedan hoppade de små i säng. 


Lördagen var Allhelgonadagen. 
Vi åkte på förmiddagen in till Linköping och till kyrkogården till min morfar. Där bjöds det i vanlig ordning på kaffe och bulle.
Sedan åkte vi vidare ut till kyrkogården i Mantorp till min farmor och farfar.
Därefter fortsatte vi till Helen och Nichlas och åt våfflor och fika. Mycket gott!
Lyllosen Albin åkte dessutom med i traktorn när Nichlas plöjde. Det gjorde ju veckan helt komplett! ❤️

Söndagsförmiddagen var enbart slappig.

Jag och Peter tog sovmorgon såklart och jag tror faktiskt att ungarna för första gången på hela veckan slog på stort och tog sovmorgon också. Till typ åtta 😅
Därefter umgicks de mest med varsin padda. De fick ju passa på medan tillfälle fanns. Vi har ju fortfarande inga hemma hos oss.

Vid typ 12 tror jag vi hade packat ihop oss, vinkat hejdå och påbörjade resan hem.

Jag var helt övertygade om att båda ungarna skulle somna i bilen efter allt vi gjort i veckan. Eller iallafall Elsa, men båda var vakna hela resan! Vi körde nonstop tills vi kommit lite norr om Stockholm och de var sååå duktiga båda två ❤️ Trots att vi fick ta en omväg vid sidan av motorvägen mellan Nyköping och Södertälje pga. köer efter olycka. Samt att det var köigt och trögt genom Stockholm.
Vi stannade på Donken och åt middag. 
Vi var hemma vid typ 18 tror jag. Allt gick galant! 

Fullt i baksätet. Två barn och en docka/bebis ❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0