Lek och skördehelg

Vi hade en skön hemmahelg. Vi fick en hel del gjort både inne och ute.


Albin hade lovat mig redan på fredagen att han skulle hjälpa mig att storstäda hönshuset inför vintern samt bädda om nytt och fräsch till våra små pullor (minst två gånger om året bör man rengöra ordentligt inne hos dom för att förhindra ohyra och sjukdomar). 
Men det slutade med att jag gjorde all städning själv. Farfar höll på att fixa lite olika saker med hjälp av traktorn så Albin höll mest till i traktorn för att åka med....
När jag spolat, skrubbat och spolat hönshuset från golv till tak så hjälpte Peter mig med att göra lite ändringar där inne i inredningen. Vi tog bort en stor hylla och satte in en mindre samt flyttade och satte in några nya sittpinnar bla. Sedan bäddade jag in nytt spån, halm och hö. Det blev jättefint och mysigt ❤️ Som sagt, jag skulle gärna vela vara höna här hos mig själv 😊
Pullorna fick vara ute fritt hela dagen så de var sååå nöjda. Och jag tror de gillade makeovern inne hos dem också 

Det är ju ruggningstid nu så de tappar fjädrar så det står härliga till! Vissa dagar har det sett ut som man flått en höna inne i huset. Fjädrar överallt!


Det var Gunde som började för några veckor sedan. Sedan hakade Silvia på och nu även Agda lite smått. 

Gunde och Silvia har inte lagt några ägg på flera veckor nu. Silvia som ju varit vår bästa värpare med oftast ett ägg om dagen! Hon ser dessutom hemsk ut nu med stora kala fläckar och knappt några stjärtfjädrar kvar.  Hon som varit så fager i sin spräckliga fjäderskrud ❤️ Men det hör till 😊 
Än så länge så värper iallafall Agda och Elsa ägg, nästan varsitt varannan dag ungefär. Det tackar vi för. 


Efter eftermiddagsmellis så åkte vi till småsysslingarna. Vi har inte träffats och lekt sedan sommarlovet! Eller de tre minsta ses ju på dagis nästan varje dag men det är inte riktigt samma sak 😉
Vi passade på att vara ute och njuta av de sista solstrålarna för dagen innan vi gick in. Vi blev sedan kvar där till åtta på kvällen. Barnen lekte för glatta livet och vi åt tacos och massa glass.
Efter middagen bjöd barnen oss på disco med dansuppvisning. Albin visade några riktigt schyssta dansmoves som jag inte visste han kunde ❤️ 
Elsa lyckades ju såklart trilla ner från en säng och slå i sin stackars överläpp.... 
Men kul hade dom och de stupade i säng när vi kom hem. Ja Elsa hann slockna på den kvarten i bilen hem givetvis 😉


Jag tror ta mig sjutton att båda ungarna faktiskt sov till typ 7.30 på söndags morgonen. Tackar! 😊

Det var en underbar höstdag och vi höll till ute hela dagen i stort sett.
Bla. fick jag hjälp med att plocka upp nästan all potatis. Samt vända om jorden i halva landet.

Vi hittade massa mask som vi serverade hönsen med. 

Fast Elsa gullade lite med dem i burken först. Hon nattade dem.... 
Jag röjde även ur en hel del i växthuset och skördade massor! 
Massa chili i olika varianter har vi! Långt mer än en årsförbrukning. 
En jättestor squash råkade jag hitta ute i pallkragen! Tänk att den kunnat växa på sig så pass ute på friland nu när det inte varit någon direkt värme på flera veckor. Fascinerande! 



Kommentarer
Postat av: Farmor

Vad gott allt ser ut! Garanterat supergoda är i alla fall tomaterna som jag fick.

2017-10-18 @ 21:58:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0