Tallinn

Torsdag 13 september tog jag och Peter båten från Värtahamnen över till Tallinn.
Faktiskt vår första riktiga resa tillsammans. Vi kom dessutom på att det blev en 9 årsjubileumsresa. Galet!

Hur som helst!
Jag var skittaggad inför resan och höll på att längta ihjäl mig. Men när dagen kom så fick jag ångest och ville hellre stanna hemma med ungarna. Haha!

Båten avgick 17.30 och vi åt buffé direkt. Helt lagom stort utbud. Inte mat i överflöd som annars bara gör en illamående.
Efter maten kollade vi lite i taxfreebutikerna och sedan gick vi till nattklubben och tittade lite på showerna. Och drack drinkar.
Det blev inte så sent.
Havet var helt stilla hela kvällen och natten och vi sov gott.
(null)

På fredagen ringde klockan vid 08.00. Vi gick och åt frukost och gjorde oss iordning innan båten kom i hamn i Tallinn 10.15.

Vi hade bokat in oss på en sightseentur med buss så vi satte oss på den med en gång.
Den körde runt oss nästan 2 timmar och vi fick se mycket. Centrala Tallinn är inte så stort.
(null)
 Turen avslutades med guidning till fots i gamla stan. Och då kom också en regnskur.
När turen var slut gick vi till Tallinns äldsta café och åt varsin macka till lunch.
Vi promenarade runt lite mer. Kikade in i en gammal kyrka och klättrade upp i en del av den bevarade ringmuren och dess torn.
Därefter leta vi upp hotellet och lämnade vår packning.
Hotellet låg alldeles intill tågstationen. En mindre inte så flashigt hotell men helt ok och fräscht.
Vi hade blivit uppgraderade och fick ett skitstort rum. Ett familjerum med kokvrå och sex sängplatser. Rummet var så stort och tomt att det ekade.

När vi vilat våra fötter en liten stund begav vi oss ut på upptäcksfärd igen.
Vi hamnade på ett Ockupations museum.
Efter ett par timmar där var vi hungriga och letade reda på något ställe att äta middag på. Vi hamnade i gamla stan igen.
(null)

Efter maten gick vi lite till. Tillslut gav vi upp och drog oss tillbaka till hotellet. Men först slank vi in på lilla mataffären alldeles intill och botaniserade lite bland de alkoholhaltiga dryckerna. Så smidigt 😂
Uppe på rummet tappade vi upp vatten i badkaret och gled ner i. Så skönt!

På lördagen blev det sovmorgon. Vi vaknade framåt 09 och fick lite bråttom att hinna ner till frukosten.
Sedan packade vi ihop och checkade ut.
Vi gick bort till hamnen och låste in våra väskor i ett skåp på terminalen. Och resten av dagen gick och gick och gick vi.
Vi tog en promenad längs vattnet bort till ett monument för kommunismens offer. Nybyggt, stort och mäktigt.
På tillbaka vägen stannade vi på historiska museet och åt lunch. Tyvärr hann vi inte gå in och kolla där.
Maten var sådär... Vi tog risotto och tro på fan att det var svamp i den!!! Jag petade bort det värsta men det hjälpte inte.
(null)
De sista timmarna innan vi bordade båten ägnade vi åt att kolla runt i köpcentret vid hamnen. En fika och vila fötterna var välbehövligt.
Shit vad vi gick mycket! Lite över en 1 mil både på fredagen och lördagen.

17.30 lämnade båten Tallinn och vi var heeelt slut. Vi låg och vilade en bra stund (och drack en flaska bubbel) i hytten innan vi gick ner till taxfreen och införskaffade lite presenter.
Vi hade middagsbord bokat klockan 21 så vi gick till spat och fördrev tiden. Lite jacuzzi och bastu var skönt för kroppen.

Vi lyckades få tillgång till vårt bord lite tidigare än 21 och när vi fått middag i magen gick vi bort till nattklubben en stund och drack några drinkar och kollade på showen. Men vi var så trötta så vi återvände ganska snart till hytten.

(null)

Denna kväll var havet vågigt. Inte konstant men lite då och då kände man av vågor.
Jag sov sådär pga det fram till 03 cirka. Men därefter blev havet lugnt och jag sov som en stock fram till 09.
Efter en stund kom vi på att det var estnisktid.  Klockan var bara 08. Haha!
Vi gick och frukost och packade ihop oss. 10.15 var vi i hamn i Stockholm igen. Och verkliga livet...

Vi hade det skitbra på vår 70 timmars resa.
Får jag ens säga att jag inte hann börja längta hem? 🙈
Det var inget gnäll. Ingen som var kissnödig. Ingen som var hungrig. Ingen som hade tråkigt. Ingen som inte orkade gå.
Vi hade bara varandra att ägna oss åt. Fantastiskt! ❤️

Och Tallinn var trevligt. Litet och vi hann se det vi ville.
Men ester har NOLL känsla för gästvänlighet! De hälsar inte när man kommer in i affärer eller hotell. De tittar inte ens på en. Många gånger kände man sig mest bara till besvär.

Hemma hade allt gått fint.
Mormor och morfar kom upp på fredagkvällen och bytte av farmor och farfar.
Jag kom hem och farmor hade hjälpt till lite nere i växthuset och mormor hade tvättat, torktumlat och sorterat massa strumpor, duschat alla växter inne och fått ungarna att röja på sina rum.
Gött att komma hem till!
Dessutom stod lunchen nästan färdig och framdukad på bordet när vi kom hem ❤️

Albin var bjuden på en klasskompis kalas på lördagen. Vi hade fixat paket och lagt fram kläder innan vi åkte. Allt var klirrat!
Men tyvärr blev kalaset inställt pga. sjukdom. Albin tog det chill. Då fick han ju mer tid med mormor och morfar istället ❤️