Semesterresan 2019 dag 9

Nu stod fiske på dagens agenda. Vädret spåddes vara ostabilt fortfarande men mestadels uppehåll och det är huvudsaken. 
Vi började dagen med sovmorgon återigen. Och Elsa sov äntligen hela natten i egen säng utan kliande uppvak. Det var efterlängtat av oss alla. (Mest mig och Peter 😅)

Planen var att fiska i en sjö bortåt Grundfors. Knappt en mil från Klimpfjäll. Peters kompis föräldrar har stuga där och rekommenderar stället. 
Påvägen dit gjorde vi en avstickare till Fatmomakke. En gammal sameby. 
Jättemysigt ställe helt ute i ödemarken. Många kåtor, en kyrka och lite andra gamla gamla stugor. Och bergstoppar så långt vi kunde se.
(null)

Intill låg en liten liten samesouveniraffärer och ett enkelt café.  Vi passade på att köpa några minnen och glass. Flera dagar sedan vi åt glass ju! Vädret har inte varit gjort ens barnen glassugna. Då är det illa! Haha! 

Sedan åkte vi vidare mot fisket. Peter och Albin var otåliga! 
Vi hamnade på en jättefin plats. Eftersom det var lågt med vatten så kunde man gå på en liten sten "pir". 
Vi var där i cirka fyra timmar och Peter och Albin fiskade hela tiden! Jag är grymt imponerad över Albins tålamod! Trots NOLL med napp. 
Peter påstod sig fått ett hugg och sett en fisk. Det var allt.... Trist!

(null)

Jag skaffade mig inget fiskekort eftersom jag skulle sysselsätta Elsa... 

Vädret var med oss, vi slapp regn. Bara några små stänk. När solen sken var det otroligt skönt, men när den gick i moln blev det otroligt kallt. 

Vi fixade lunch intill strandkanten. Kokade gulasch. Oj så gott det smakade! Elsa var lite mer skeptisk.... 

Elsa och jag klarade oss fint utan fiskespön. Ibland hjälpte hon både Albin och Peter att veva och därimellan låtsas fiskade hon med en pinne och sysselsatte sig bra. 
Men framåt 17-tiden började jag få nog. Då frös jag som attan! Och hade tittat färdigt på fjälltoppsutsikten för länge sedan. Ingen bok hade jag med mig och telefonen hade NOLL mottagning. 
Jag och Elsa gick och satte oss i bilen. Där slapp vi den kalla blåsten iallafall. Och knappt en halvtimme senare packade Albin och Peter ihop. Ingen fisk fick vi med oss hem. 

Påvägen hem stannade vi till i Grundfors hos Peters kompis. De hade kommit upp bara någon timme tidigare. 
Där fick vi låna deras fyrhjuling och köra nästan ända upp på bergstoppen bakom stugan. 
Usch så brant och stenigt det var! 
De har en mycket lekfull riesenschnauzer och han och Albin fann varandra direkt och lekte nonstop. 
Elsa tyckte dock Racko var alldeles för burdus och för glad. Haha!
Vi blev dessutom bjudna på middag. Jättegott!
(null)

Jisses så trötta och slitna vi var! Framåt 21-tiden orkade vi sätta oss i bilen och åka hem till vår kalla husvagn på den urtråkiga campingen i Klimpfjäll. Natten väntades bli ca. 3 grader "varm" så det var motigt. Och morgonkaffet var slut och lilla affären var stängd sedan länge... haha! 

Tack och lov värms vagnen upp fort så fort värmen sätts igång så vi har inte behövt frysa. 

Vi åt varsin nattmacka och la oss. 
Elsa somnade fort men Albin hade det svårare. 
Efter all hundlek började han sakna Nico alldeles och nästan grät när han la sig ❤️

Natten bjöd på 0-gradigt ute men i vagnen var det varmt och gott som sagt. 

Framåt morgontimmarna väcks vi med ett ryck av att brandvarnaren börjar tjuta! Jisses!
Vet inte varför? Den sitter typ ovanför värmegrejen så kanske därför? 
Men inget brann iallafall.
Elsa som fått sova gott ytterligare en natt "vaknade" ju såklart och tassade bort till oss och trängdes resten av natten. 
(null)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0