Disco!

Ikväll var det dags för Albins discodebut.
Halloweendisco på skolan.
Han har varit riktigt taggad inför det. Men att klä ut sig var inte så viktigt.

De fick ta med sig en kompis om de ville och Albin var så omtänksam och bjöd med sig sin lillasyster ❤️
(null)
Pappan skjutsade dit dom vid 18.
50 kr var till inträde och fickpeng hade de med sig.

Och jodå! Pappan kunde lämna dem och gå därifrån. Elsas blyghet och osäkerhet är på väg åt rätt håll ❤️

Pappan gick till affären och köpte tuggummin och satt i bilen en stund. Efter en halvtimme smet även han in på discot 😉
Tydligen käka de mest gott istället för att dansa.

Klockan 19 var de redo att åka hem. Och pengarna var slut 😂

Därefter påbörjade vi bilresan ner till Linköping.
Elsa somnade innan vi ens kommit till Stockholm.
Albin somnade lite innan Nyköping.
Nu närmar vi oss snart Norrköping. Snart framme! Det går som på räls.

Ett år sedan

Imorgon är det ett år sedan jag sladdade av vägen och voltade ner i diket.

VARJE gång jag sätter mig i bilen och kör iväg poppar minnena upp.

De morgnar när det varit kallt och frostigt ute har jag haft fruktansvärd ångest att åka iväg.

Vinterhjulen åkte på så fort lagen tillät. Men jag vet att det inte är någon försäkran, det kan ändå hända igen.

Soliga söndag

I söndags förmiddag begav vi oss ut på en liten tur i skogen, på jakt efter svamp.
Det blev ingen jättestor lön för mödan men vi kom inte heller hem tomhänta.
(null)

På hemvägen stannade vi och pratade lite med hästarna.
Vi stod och spekulerade om de var hon eller han.
Hästarna hörde nog det för helt plötsligt var det något som dinglade fram under dem.
- Åh! Den bajsar från magen! Vrålade Albin
- Nä! Det är ett föl ben! Kontrade Elsa.
Haha! Jag förklarade att det var två Han 😅

På eftermiddagen hade Elsa dans. Hon har blivit sååååå duktig nu de tre sista gångerna. Hon är med helt själv och tycker det är super kul.
Inget trams med att hålla handen och larva sig ❤️
Dansläraren Sara har sett Elsas framsteg och intresset och vill till nästa termin sätta Elsa i gruppen över, med de lite äldre och därmed mer dans och mindre lek. Kul!
(null)
Efter middagen tog jag och Elsa en liiiten cykeltur. Det där med att lära sig cykla utan stödhjul är inte damens största intresse.... Suck!

Blöt fredag

Jag och Elsa hade ledigt i fredags ❤️ Jag överraskade henne med ett besök på badhuset efter frukosten. Mycket uppskattat!
(null)
Och dessutom hade jag ordnat med sällskap av bästisen Majken (och hennes mamma).

Oj vad vi badade! I nästan 3 timmar plaskade och simmade vi. Och nästan själva var vi. Perfekt!

Elsa är jätte duktig i vattnet. Sommarens alla framsteg sitter kvar. Det är inte alls långt ifrån att hon simmar utan hjälpmedel. Fantastiskt!

Efter badet åkte vi ner på stan och åt sen pannkakaslunch. Gott!
När vi sedan åkte hem hann vi inte ut ur stan innan Elsa sov som en gris bak i bilen ❤️

Albin hämtades av farfar när skolan var slut 12.30. Han blev inte glad när vi kom hem och berättade var vi varit. Oj så sur han blev....
Men saken är den att han ska till simhallen flera gånger nu framöver med skolan.
Så det så! 🙃

Just nu

Kafferast ute i värmen. 20 grader.
Jag har höströjt ute sedan i förmiddags.
Ungarna har sysselsatt sig bra själva och hållt sams.
Peter har jobbardag idag ☹️

Helgen ❤️

I fredags hade jag och Elsa spa. Efter frukosten la vi oss i ett varmt bad och gjorde inpackningar i våra hår. Sedan målade vi våra naglar lila.

Pappan hämtade Albin på skolan 12.30.
Vi packade iordning det sista åt mellis och satte oss i bilen och styrde mer till Linköping.

Mostern fyller 30 och skulle ha kalas. Och så har vi ju längtat ihjäl oss för att få träffa lille kusinen Edwin ❤️

Vi har jag varit så krassliga hemma i flera veckor och jag har haft massa extrajobb så vi har inte kunnat åka ner tidigare.
Men vi lurade mostern att vi inte kunde komma nu heller!
Jag skickade ett sms till henne på fredagsförmiddagen och sa att vi fått magsjuka under natten. Haha! Hon gick på det och då var vi inte välkomna längre...

Resan ner flöt på fint. Framåt 17.30 parkerade vi och mötte upp mormor och morfar. De hade köpt med sig mat och bubbel så vi kunde tjuvfira lite dagen innan.
Mostern blev överraskad och glad. Och Edwin, redan 4 veckor stor, sov mest och luktade bebisgott ❤️
(null)

Både Albin och Elsa ville vara nära, hålla och gosa.
Jag trodde Elsa skulle bli så blyg och inte ens titta på bebisen men så blev det inte.
Och Albin som inte är speciellt bebisförtjust ville gosa och pilla även han ❤️

Vi åt och hade trevligt hela kvällen.
Framåt 21 åkte vi hem till mormor och morfar och stupade i säng.

På lördagsförmiddagen plockade vi fram mitt hembyggda gamla dockskåp. Elsa blev eld och lågor ❤️

Efter lunch svirade vi om till kalaskläder och åkte till mostern igen. Dags för riktiga kalaset.
(null)

Kakor, bebisgos, lördagsgodis, tv-spel och bus dagen lång.

Vi gick ut och letade upp en lekpark på eftermiddagen. Ungarna hade kul.
Sedan gick vi hem och fick grillat till middag.
(null)
Det tar på krafterna att vara på kalas ❤️

Blev sent även denna dag. Kom hem till mormor och morfar framåt 21.30 och stupade i säng. Sov som stockar allihopa. Alla i sina egna sängar hela natten! Första gången på evigheters evighet!!!

Tallinn

Torsdag 13 september tog jag och Peter båten från Värtahamnen över till Tallinn.
Faktiskt vår första riktiga resa tillsammans. Vi kom dessutom på att det blev en 9 årsjubileumsresa. Galet!

Hur som helst!
Jag var skittaggad inför resan och höll på att längta ihjäl mig. Men när dagen kom så fick jag ångest och ville hellre stanna hemma med ungarna. Haha!

Båten avgick 17.30 och vi åt buffé direkt. Helt lagom stort utbud. Inte mat i överflöd som annars bara gör en illamående.
Efter maten kollade vi lite i taxfreebutikerna och sedan gick vi till nattklubben och tittade lite på showerna. Och drack drinkar.
Det blev inte så sent.
Havet var helt stilla hela kvällen och natten och vi sov gott.
(null)

På fredagen ringde klockan vid 08.00. Vi gick och åt frukost och gjorde oss iordning innan båten kom i hamn i Tallinn 10.15.

Vi hade bokat in oss på en sightseentur med buss så vi satte oss på den med en gång.
Den körde runt oss nästan 2 timmar och vi fick se mycket. Centrala Tallinn är inte så stort.
(null)
 Turen avslutades med guidning till fots i gamla stan. Och då kom också en regnskur.
När turen var slut gick vi till Tallinns äldsta café och åt varsin macka till lunch.
Vi promenarade runt lite mer. Kikade in i en gammal kyrka och klättrade upp i en del av den bevarade ringmuren och dess torn.
Därefter leta vi upp hotellet och lämnade vår packning.
Hotellet låg alldeles intill tågstationen. En mindre inte så flashigt hotell men helt ok och fräscht.
Vi hade blivit uppgraderade och fick ett skitstort rum. Ett familjerum med kokvrå och sex sängplatser. Rummet var så stort och tomt att det ekade.

När vi vilat våra fötter en liten stund begav vi oss ut på upptäcksfärd igen.
Vi hamnade på ett Ockupations museum.
Efter ett par timmar där var vi hungriga och letade reda på något ställe att äta middag på. Vi hamnade i gamla stan igen.
(null)

Efter maten gick vi lite till. Tillslut gav vi upp och drog oss tillbaka till hotellet. Men först slank vi in på lilla mataffären alldeles intill och botaniserade lite bland de alkoholhaltiga dryckerna. Så smidigt 😂
Uppe på rummet tappade vi upp vatten i badkaret och gled ner i. Så skönt!

På lördagen blev det sovmorgon. Vi vaknade framåt 09 och fick lite bråttom att hinna ner till frukosten.
Sedan packade vi ihop och checkade ut.
Vi gick bort till hamnen och låste in våra väskor i ett skåp på terminalen. Och resten av dagen gick och gick och gick vi.
Vi tog en promenad längs vattnet bort till ett monument för kommunismens offer. Nybyggt, stort och mäktigt.
På tillbaka vägen stannade vi på historiska museet och åt lunch. Tyvärr hann vi inte gå in och kolla där.
Maten var sådär... Vi tog risotto och tro på fan att det var svamp i den!!! Jag petade bort det värsta men det hjälpte inte.
(null)
De sista timmarna innan vi bordade båten ägnade vi åt att kolla runt i köpcentret vid hamnen. En fika och vila fötterna var välbehövligt.
Shit vad vi gick mycket! Lite över en 1 mil både på fredagen och lördagen.

17.30 lämnade båten Tallinn och vi var heeelt slut. Vi låg och vilade en bra stund (och drack en flaska bubbel) i hytten innan vi gick ner till taxfreen och införskaffade lite presenter.
Vi hade middagsbord bokat klockan 21 så vi gick till spat och fördrev tiden. Lite jacuzzi och bastu var skönt för kroppen.

Vi lyckades få tillgång till vårt bord lite tidigare än 21 och när vi fått middag i magen gick vi bort till nattklubben en stund och drack några drinkar och kollade på showen. Men vi var så trötta så vi återvände ganska snart till hytten.

(null)

Denna kväll var havet vågigt. Inte konstant men lite då och då kände man av vågor.
Jag sov sådär pga det fram till 03 cirka. Men därefter blev havet lugnt och jag sov som en stock fram till 09.
Efter en stund kom vi på att det var estnisktid.  Klockan var bara 08. Haha!
Vi gick och frukost och packade ihop oss. 10.15 var vi i hamn i Stockholm igen. Och verkliga livet...

Vi hade det skitbra på vår 70 timmars resa.
Får jag ens säga att jag inte hann börja längta hem? 🙈
Det var inget gnäll. Ingen som var kissnödig. Ingen som var hungrig. Ingen som hade tråkigt. Ingen som inte orkade gå.
Vi hade bara varandra att ägna oss åt. Fantastiskt! ❤️

Och Tallinn var trevligt. Litet och vi hann se det vi ville.
Men ester har NOLL känsla för gästvänlighet! De hälsar inte när man kommer in i affärer eller hotell. De tittar inte ens på en. Många gånger kände man sig mest bara till besvär.

Hemma hade allt gått fint.
Mormor och morfar kom upp på fredagkvällen och bytte av farmor och farfar.
Jag kom hem och farmor hade hjälpt till lite nere i växthuset och mormor hade tvättat, torktumlat och sorterat massa strumpor, duschat alla växter inne och fått ungarna att röja på sina rum.
Gött att komma hem till!
Dessutom stod lunchen nästan färdig och framdukad på bordet när vi kom hem ❤️

Albin var bjuden på en klasskompis kalas på lördagen. Vi hade fixat paket och lagt fram kläder innan vi åkte. Allt var klirrat!
Men tyvärr blev kalaset inställt pga. sjukdom. Albin tog det chill. Då fick han ju mer tid med mormor och morfar istället ❤️

Just nu

Det är aldrig försent att börja använda snutte.
Elsa 4,5 år har hittat en snuttenalle längst ner sin nallelåda och börjar använda den först nu 🙈 ❤️
(null)
Ja nu sover hon äntligen! Bredvid mig i min säng.
Pappan ligger i hennes säng.

Sååå less!

I över en månad har våra kvällar och nätter varit så trassliga och knorriga.
Helt plötsligt fick bägge ungarna svårt att somna om kvällarna. Gnäll, spring och mera gnäll.
Och varje natt började dom vakna och kom intassande till oss. Fyra personer i vår säng varje natt är inte optimalt. Fy så illa man sover!
Sedan blev dom sjuka och sov dåligt pga. det.
Elsa har vaknat och börjat trassla varje kväll innan klockan hunnit bli 00.00. Och givetvis har man själv preciiiis hunnit slumra in och vaknar med ett ryck av henne. Lönlöst att lyckas somna om många gånger.

Vissa nätter har man försökt gå tillbaka med dem till sina egna sängar men oftast blir det ett jävla liv då som riskerar att göra hela familjen klarvaken.
Och så känns det orättvist att avvisa en av dem och den andra får ligga kvar.
Många nätter slutar istället med att jag eller Peter ger upp och går och lägger oss i en ledig säng.

Nu ikväll är vi där igen. Klockan är nu snart 22 och Elsa har inte somnat än. Hon har legat och gnathostat sedan 19.
Hon har fått hostmedicin, öppet fönster, en skivad lök i varmt vatten under sängen och vi har försökt få i henne te med honung och ingefära.
Inget hjälper! Host, host och host. Och gnäll.
Jag förstår henne. Det är skitjobbigt med sådan hosta.
Igår sov hon mellan 19.30-22, då vaknade hon med växtvärk och låg och snurrade mellan mig och Peter till närmare 00.

Albin har varit upp en sväng nu under kvällen också. Men han gick på toa och sedan tillbaka till sin säng. Skräll!!!
Men vid läggningen låg han och gnällde och hade sig i vanlig ordning....

Fan vad gött det skulle vara med några dagars semester igen själva

Brillorna!

I fredags kunde vi äntligen hämta ut Albins brillor. Jippie tyckte han! 😊

Visst är han fin i dom?! Passar honom så bra ❤️
(null)
Nu ska han "bara" vänja sig vid dom. Funkar rätt bra. Han har dom på sig 50% av tiden typ. Sakta men säkert så.

En för säkerhetsskulldag

Jag och Albin har varit hemma idag. Igen...
I lördags fick han plötsligt över 39 i temp återigen samt hosta och var helt sänkt.
Igår söndag mådde han bra och var sig själv igen. Rastlös och jobbarsugen. Tempen höll sig på rätt sida hela dagen, men vi tog en dag extra hemma för säkerhetsskull. Nu vill vi inte ha något mer återfall och bakslag!
- Den här febern är SKIT! Sa Albin tröstlöst när den steg i lördags ❤️

Idag var det studiedag i skolan så han missar inget än en heldag fritids. Fast det var lite surt ändå tyckte han när jag sa att vi skulle stanna hemma imorse.

Vi har ägnat förmiddagen åt att städa.
Jag bad Albin plocka iordning allt lego som legat i vardagsrummet i ett par veckor nu. Inte  jätte populärt men han fixade bort allt. Dock tog det nog över två timmar...
Jag tvättade köksfönstren och bytte gardiner bla.
(null)
Efter lunch åkte vi och hämtade Elsa på dagis.
Hon slog alla sina tidigare rekord med uselt morgonhumör imorse. Fy satan vad hon vrålade när Peter försökte klä på och borsta tänder och hår. Jisses!
Men de kom iväg och humöret var på topp på dagis.

Nu har vi ätit mellis.
Albin är ute och grejar och jag och Elsa chillar i soffan.
Både hon och jag är lite slitna. Hon trasslade inatt och jag känner mig helt slut efter de sista veckorna.
När Peter kommer hem nu efter 16 så drar jag iväg på jobb.