Ångest

I förrgår kväll fick vi arslet ur vagnen och ställde Albin i dagiskön (jag vet att det idag heter förskola!). Början på nästa år är tanken att han ska börja. Då är han 20 månader och säkert i behov av kompisar och stimulansen och han är säkert less på att gå hemma med sin gamla morsa dag ut och dag in.

Morsan däremot känner redan ångesten komma krypande för den dagen. Jag har inte skaffat mig barn för att lämna bort honom och låta någon annan ta hand om honom hela dagarna!!! Men som sagt, för Albins skull så är det nog dags då och jag tror han kommer älska det.

Tyvärr känns inte vårt förstaval av dagis jättebra. Det tilltalade varken mig eller Peter något speciellt när vi var där och hälsade på. Det var liksom bara ett dagis, varken mer eller mindre...
Men vi måste försöka tänka praktiskt helt enkelt. Det finns ju inte ett överflöd av dagis här ute hos oss tyvärr och väljer vi något lite längre bort blir resvägen lätt minst tre mil fram och tillbaka och tänk då också restiden och extratiden det innebär för Albin på dagis.
Hade jag haft ett jobb, vetat var jag kommer jobba och vilka tider så hade det varit annorlunda. Då hade vi kunnat välja mellan fler dagis som man då förhoppningsvis hade åkte "förbi" på vägen till och från jobbet.

Nu är det som det är och vi hoppas det blir bra! I värsta fall går det ju alltid att byta senare.

Men ja, jag tycker redan det känns jobbigt nu och ändå är det flera månader kvar. Men någon gång måste det ju ske. För Albins skull.
Jag är iallafall så otroligt tacksam för att jag kunnat stanna hemma med Albin såhär länge, att vi haft det möjligheten att greja det känns toppen! Att vi sluppit skola in honom strax efter fyllda ett år, som ändå är ganska vanligt, känns mycket bra för både mig och Peter.
Sedan att Peter inte kunnat vara hemma på samma sätt som mig är ju såklart synd! Men nu är läget som det är och man får göra det bästa av det. Han får helt enkelt spara sig lite ett tag och vara pappaledig framöver istället :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0