Effektiva Försäkringskassan

Härom dagen fick jag hem brev från försäkringskassan om att jag ska betala tillbaka hela 370(!) kronor. Anledningen är att jag ju hoppade in och jobbade lite dagarna innan jul förra året.
Jag är helt med på noterna om att jag ska betala tillbaka för min föräldrapenningansökan var ju inskickad sedan långt tillbaka då jag fick chans att jobba lite.
Saken är ju den att det tog Försäkringskassan cirka SJU månader att komma fram till detta beslut!
Jag meddelade dem att jag hoppat in och jobbat på dagar som jag fått föräldrapenning för så fort alla juldagar var över och frågade hur jag skulle gå tillväga för att ordna det. Till svar fick jag att de skulle ordna det efter att jag då anmält det och att ett inbetalningskort skulle skickas hem till. För tydligen är det mycket ovanligt att man kan jämka dagarna, vilket jag tycker borde vara mycket smidigare. Eller?

Jag väntade och väntade, inget hände. Ett par månader senare ringer jag dem om ett annat ärende och passar på att fråga om min återbetalning. Bra att dubbelkolla liksom så uppgifterna inte försvunnit någonstans på vägen, men nej då, det låg där och väntade på att behandlas.

Jag väntade "lite" till och så nu denna vecka kom brevet.
Ett beslut om att jag fått 370 kronor för mycket utbetalt i december 2012 och att jag har 30 dagar på mig att betala beloppet.

Dagen efter får jag ytterligare ett brev från försäkringskassan och där i låg inbetalningskortet.

Denna myndighet kan ju inte vara känd för sin effektivitet iallafall! Herregud säger jag bara!
Jag hoppas det tog såhär långtid för att de koncentrerat sig på att få fatt på större fuskare men jag är tveksam.
Jaja, snart har jag gjort rätt för mig iallafall och jag sluta vänta.


Fast det som irriterar mig mest är ändå att de skickar mig två brev med två papper i varje som är daterade samma dag!
Tänk vilken kuvertkostnad de måste ha!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0