Helsingfors

17.00 i måndags gick båten mot Helsingfors.
Albin tyckte det var jättespännande när han fick se båten, när vi gick ombord och då var det dessutom fullt med grävskopor och andra maskiner utanför som han tittade på.

Vi gick upp på däck och väntade på avgång. Tittade lite till på alla byggmaskiner.

Vi åt det första vi gjorde när båten avgick. När Albin såg att båten åkte och att vi samtidigt åt mat blev han lite fundersam. "Åka och äta" sa han gullungen.
Vi åt buffé så det nästan rann ur öronen på oss.
Desserter fanns det väldigt mycket att välja på och när man tar en liten bit av allt (nästan) ser inte tallriken så aptitlig ut.

Elsa somnade precis lagom just när vi började äta och vaknade sedan lagom till desserten.

Efter maten gick vi upp och badade lite.
Elsa, mormor och morfar satt ute på däck och gottade sig undertiden.
Det var några små men riktigt varma "bassänger" man kunde plaska lite i och Albin tyckte det var jättekul. Trots att han inledde det hela med att halka i duschen, trilla raklång bakåt och slå i bakhuvudet.

Vi spanade in butikerna och taxfreen.
Albin, pappan och "Ovel"/onkel Joel spenderade en bra stund inne i lekhörnan. Briotågbanan var tydligen mest poppis.
Innan vi framåt 23-tiden drog oss tillbaka till hytterna satt vi en liten stund nere på cafét.

Jag, Peter och barnen delade en Familjehytt med moster och onkel, medan mormorn och morfarn huserade i en lite finare hytt.
Albin bestämde sig för att dela koj med "Ovel" och det gick superbra! De tittade lite på Ipaden för att varva ner lite och ganska snart somnade den lille vilden.
Elsa och jag sov tillsammans i en bäddsoffa (som Peter inte lyckades bädda ut ordentligt, så jag låg med halva benen utanför ;).
Elsa somnade lätt och smidigt även hon men jag hade det lite svårare. Det brummade, skorrade och skramlade så jag höll på att bli tokig. När jag tillslut lyckades somna så vaknade jag stup i kvarten ändå.
Båda barnen sov som stockar hela natten. Trots allt oljud. Duktiga!

Framåt 08.00 började vi vakna och göra oss redo för att gå till frukosten.
Albin kände igen sig direkt när vi kom ner till resturangen och klargjorde för oss att vi minsann åt middagen på samma ställe igår.
Efter frukosten packade vi oss iordning från hytten och gick upp på däck och inväntade avstigningen vid 10.00.

Väl på land tog vi ett varv på marknaden nere vid hamnen innan vi började gå mot hotellet. Det var en bit att gå och det var riktigt varmt. Men fram kom vi tillslut och kunde äntligen dumpa vår packning, pusta ut lite och sedan ge oss ut för att utforska staden.
Vi började med en liten lunch på Donken, kollade ett par affärer, gick förbi Domkyrkan (tror jag det var), knatade vidare till botaniskaträdgården (som vi aldrig gick in på) och avslutade den lååååååånga vandringen i hettan med ett besök på Naturhistoriskamuseet.
Barnen skötte sig exemplariskt i sina vagnar hela tiden, trots värmen.
För första gången på säkert ett år somnade Albin i vagnen medan vi gick och han sov nog över en timme. Mycket välbehövligt. Han vaknade lagom när vi bestämt oss för att kika in på museet.

Museet var en hit för Albin. Det var väldigt spännande med alla djur.
På ett ställe där man stod som på en bro eller "ygga"/brygga som Albin sa, och tittade in i montern var den bästa platsen i hela huset. Han ville inte gå därifrån. Tillslut fick vi med honom ytterligare en våning upp och den sista och det tog en bra stund innan han slutade tjata om att gå tillbaka till "yggan" och titta.

Efter museet gick vi tillbaka till hotellet för en stunds benvila och en dusch.
Sedan var det dags att gå ut och äta middag. Tidigare under dagen hittade vi en Zetor pub och vi bestämde att vi skulle äta middagen där, för Albins skull. Stället var ju inrett med gamla traktorer och en känsla av att vara på en loge.

Efter middagen hade vi bestämt att ta oss bort till Tivolit. Dessvärre var det bara en timme kvar till stängning när vi äntligen fixat oss spårvagnsbiljetter, satt oss på rätt spårvagn och kommit in på området. Men Albin hann med att åka några "karuseller" och vi hann bränna lite mynt i olika apparater.
Framåt klockan 22 åkte vi tillbaka mot hotellet.
Innan vi gick upp och la oss satte vi oss i hotellets bar för lite dricka och Albin fick leka en stund i barnhörnan. Äntligen!
Även denna kväll somnade barnen lätt och smidigt och sov som stockar hela natten. Även jag slocknade på stört.

Vi fick väcka barnen och masa oss ner till frukosten framåt 09. Sedan upp på rummet och packa ihop oss för utcheckningen.
Dagen fördrevs med att gå lite i affärer och en lunchfika i skuggan innan vi började gå ner mot hamnen igen.
Vi stannade till i en park och åt glass i skuggan under ett träd samt gick ett varv på marknaden igen innan vi gick sista biten bort till båten.
Albin somnade gott i vagnen även denna dag och sov ända till vi skulle gå ombord på båten.

Vi åt mat det första vi gjorde även denna gång när båten lämnade hamn vid 17.00.
Efter all matsvullande tog vi ett varv inne på taxfreen igen. Det luktades på parfymer och öl inhandlades. Själv unnade jag mig enbart en påse med godis.
Vi satte oss sedan uppe på soldäck för att titta på havet.
Albin fick smaka chips för första gången och det smarrigt. Han tom. gick och köpte en egen burk själv när den första tog slut ;)

Peter och jag smet iväg själva en stund. Det första vi gjorde på vår barnfriastund var att gå ner till butikerna och titta på saker till just barnen. Haha! Men sedan gick vi till baren och köpte godricka, satte oss ute på däck längst bak i båten och tittade på horisonten. Ett åskoväder tornande upp sig och vi fick skåda flera läckra blixtar.

Efter någon timme hittade vi resten av vårt resesällskap borta i lekhörnan. Albin hade hittat tågbanan igen samt åkt stora rutschkanan ner i bollhavet.
När klockan närmade sig 23 drog vi oss tillbaka mot hytten.
Även denna kväll somnade barnen utan några större problem. Albin protesterade lite först men han var så trött så han gav upp fort och somnade gott.
Båda barnen sov som stockar tredje natten på raken och stördes inte det minsta av allt buller på båten.
Jag sov något bättre denna båtresa men både jag och Peter vaknade vid 04 när vi la till vid Mariehamn och hade svårt att somna om igen. Hungriga var vi båda två också och längtade redan till frukosten.
Vid 07 började vi vakna till liv och kunde återigen skåda åskoväder med blixtrar från hyttfönstret.
Vi rörde oss sakteliga ner mot den efterlängtade frukosten!
Tog ännu en runda i taxfreen men köpte inget.
Upp till hytten för att återigen packa ihop våra prylar och invänta avstigning.
09.30 var vi i hamn i Stockholm igen och resan hade nått sitt slut.

Kort och gott hade vi det jättebra.
Att resa och sova på olika platser varje natt med barnen gick galant. De höll god min hela tiden trots massa vagnåkande, värmen och väntetider.
Pappa/morfar hade inte anat något om vad som var i görningen och blev överraskad och glad. Vilken tur att ingen råkat försäga sig sedan vi planerade och bokade resan redan i April.

Våra iakttagelser av Helsingfors var att det är väldigt rent och städat överallt. Ytterst sällan man såg skräp på gatorna och knappt ens cigarettfimpar trots att många rökte både här och där.
Jag tror jag såg enbart tre personer som gick mot rödgubbe.
Jag trodde att de flesta finnarna skulle prata svenska men så var det inte. Och inte var de speciellt skickliga på engelska heller.
Finnarna tycks tycka om att äta. Var man än var så fanns det alltid flera ställen att äta på.
Ytterligare en resa dit någon gång framöver är inte alls otänkbar :)