Amningen

På fredag är det två veckor sedan jag bestämde att det fick vara nog med nattammandet och det har gått riktigt bra. 
Den första natten var ju väldigt jobbig, den andra mindre jobbig och den tredje nästan inget jobbig alls. Hon fattade vinken fort.

Knappt en vecka efter det bestämde jag att det var färdig ammat även dagtid. Vi ammade bara på sin höjd en gång om dagen så då kände jag att vi lika gärna kan sluta med det också.

Sedan dess har vi bara ammat vid första nattningen på kvällen och det har fungerat jättebra. Men i förrgår var det sista gången även för det. Jag märkte nämligen att hon sov max en timme i sträck efter nattningen och när vi började erbjuda välling då så slukade hon den. Alltså drog vi slutsatsen att hon ej håller sig mätt någon längre stund på min mjölk längre. Och erbjuda flaskan direkt efter amningen gick inte. 
Vi har med andra ord nu varit amningsfria i två dagar och det är med delade känslor.
Egentligen skulle jag gärna fortsatt amma ett tag till och då främst på kvällen men eftersom vi är riktigt lessa på Elsas kvällsbökande så går vi all in för att försöka få bukt med bökeriet.
Idag var andra kvällen utan amning vid läggningen och dessa två kvällar har varit de lättaste och lugnaste så länge vi kan minnas. Om det nu beror på uteblivet tuttande eller av andra orsaker återstår att se men vi har iallafall fått lite hopp tillbaka om lugna kvällar. 

Hon somnar inte i egen säng men det kommer det också. Huvudsaken är att vi slipper sjuhundra omsövningar var eviga kväll och en vaken Elsa framåt nio-tio på kvällarna.

En märkbara skillnad på Elsa är att hon äter mycket bättre med frukost sedan hon slutade nattutta. Nu har hon så god aptit vid frukosten att hon oftast inte hinner bli hungrig till lunchen istället. Tyvärr. 
Dricker mer vatten gör hon också. Innan drack hon knappt alls utan nöjde sig med mammamjölken mestadels. 

Skillnaden på mig är att jag inte alls är lika hungrig på kvällarna längre som jag var förut och inte heller lika törstig. 
Kissar oftare gör jag också. 


På ett sätt är det jätteskönt att det är färdigammat. Elsa och jag är inte låsta till varandra längre.
Men å andra sidan är det lite sorgligt att den mysiga och avkopplande amningarna är förbi. Och att hon inte är så beroende av mig längre.

Elsa har tagit det hela med ro. Hon har faktiskt varit väldigt duktig. Från att nästan hänga i mina tuttar nätterna igenom med både mun och fingrar till att bli helt portad och varken få se, känna eller smaka på härligheterna måste vara tufft! Men oj så duktig hon varit.
Natten till idag glömde jag faktiskt att ta på mig en nattröja och kom inte på det förän jag flyttade över henne till vår säng igår kväll men då orkade jag inte gå upp igen och ta på mig en så jag chansade och sov barbröstad med en Elsa fastklistrad på mig och det gick bra. Inga som helst försök till att komma åt tuttarna 😊 Förän i morse när vi skulle gå upp, då fick hon syn på dem och blev väldigt sugen såg jag. Men jag var snabb och hann komma undan 😊

Det mest positiva är ändå att jag nu slipper de tråkiga amningsbharna och de fula amningströjorna! Tjoho! 😊


Ikväll är jag dock ganska öm. Mest i det högra och jag har börjat läcka som ett såll. Det är bara att bita ihop och vänta... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0