Juldagen

Tänka sig att det faktiskt blev en vit jul i år! 😊
Igår var backen så gott som vit och -6 grader. På kvällen började det snöa och det la sig väl ett täcke på några centimetrar. Imorse satte det igång att snöa igen och när det slutade framåt förmiddagen hade vi fått närmare 25 centimeter snö. Och ett par grader kallt. Perfekt! 😊

Peter jobbade ju tidigt imorse. Han åkte hemifrån redan vid halv sex tror jag. Han hade ju en himla tur med snön! Att snöandet tilltog efter sex imorse för annars hade han haft en massa plogjobb att hinna göra innan sju imorse. Men det slapp han nu.

Albin kom in till mig och Elsa vid sex imorse och beklagade sig över att pappa inte var hemma. Tillslut la han sig under pappas täcke och när jag tittade på klockan nästa gång hade den hunnit bli sju. Då kändes det bättre att gå upp 😊 
Barnen lekte med sina nya saker det första de gjorde när vi kom upp. Och helst med samma sak...
Pappan kom hem vid halv nio ungefär, medan vi fortfarande satt vid frukostbordet.

Efter alla morgonbestyr byltade vi på oss alla kläder och gick ut i snön.
Albin fick åka med farfar i traktorn en liten stund och ploga snö. Sedan gick vi en liten runda. Ganska jobbigt att dra både vagnen och snowracern i all snö på oplogade vägen.

När Elsa vaknat från sin lilla vila fick hon prova på att åka pulka för första gången. Spännande tyckte hon 😊 
Vi skottade lite snö och satte upp de nya fågelmatarna barnen fick av farmor i julklapp igår. Sedan gick vi in och åt mellis. Lite lek på det innan vi gick ner till farfar för lunch. Han bjöd oss på lutfisk idag. Gott! Och Albin åt faktiskt upp en hel portion! Så himla duktig! Evigheter sedan jag såg honom äta så bra. Och efter maten åt han en knäcke med julskinka på. Eller grisrumpa som farfar lärt honom säga...

Efter lite kaffe och bulle på maten gick vi hem igen och vilade. 
Peter la sig med Elsa. Albin somnade på stört tror jag och jag har fortsatt med att tvätta (så vi har kläder att packa inför morgondagens avresa). Men nu ska jag passa på att virka lite innan alla vaknar igen! Jag har virkabstinens efter att inte hunnit virka något på ett par dagar! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0