Att bli storebror

Att Albin vilken dag som helst blir storebror känns konstigt, han är ju fortfarande vår lille bebis och vårt allt. 

Jag är inte speciellt orolig över hur Albin kommer reagera när vi kommer hemdragandes med en "ny" bebis. Han är så harmonisk och trygg att han nog bara kommer tycka det är kul och gilla läget. Svartsjuka kommer givetvis uppstå någon gång framöver men jag tror inte det händer den närmaste tiden. 

Vi skaffade oss en pedagogisk bildbok för länge sedan som handlar om att få syskon men eftersom Albin inte börjat uppskatta att bli läst för ännu så vet jag inte om boken gett honom något, förutom att det första han upptäckte när han fick boken var att de äter pannkakor på en av bilderna :)
Vi pratar ju ofta om bebisen i mammas mage och han vet att det är en "bäbä" där men jag tror inte han förstår innebörden av det. Likaså bebisens saker som tex. kläderna, vaggan och babyskyddet. Vi har visat honom allt och berättat att det är bebisens osv. Vaggan var mycket roligare att leka båt i tyckte han :)


Hur vi ska få plats hela familjen i vår säng är något jag brukar ligga och grunna på på nätterna när jag inte kan sova. Jag tycker tom. att det ibland är trångt när enbart Peter och jag ligger där och sedan de nätter Albin joinar oss blir det ju ännu trängre och framförallt då han lägger sig på tvären. Hur ska en yttepytte liten bebis också få plats?! Man kommer ju vara livrädd att den kläms eller mosas av någon. 
Som tur är sover ju Albin till 99% av alla nätter i egen säng i eget rum så förhoppningsvis behöver vi inte trängas som sillar varje natt och turligt nog har vi ju gästsängen också. Och visst ska bebisen lära sig sova i egen säng också men i början, när ungen vill hänga i ens tuttar 24/7 är det himla skönt och smidigt att dela säng faktiskt. 

Sedan har vi ju det här med om ens kärlek kommer kommer räcka till två barn?
Den saken är jag inte heller orolig över, självklart älskar man sitt barn hur många man än har innan. Men vad jag däremot kan fundera lite på är att tänk om Tvåan inte är lika söt och perfekt som vi tyckte och tycker om Albin. 
Givetvis är det bara trams att tänka så men tänk OM! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0