Söndag

Albin slocknade på nolltid igår kväll efter  äventyret med farmor och han sov ända fram till tidiga morgontimmarna, då han alltid vaknar och påkallar uppmärksamhet.

Elsa hade återigen en sådan där lattjokväll. Hon sov till halv tio, då vaknade hon och åt och tänkte inte somna om.
Framåt tolv tuppade hon äntligen av igen. Efter blod, svett och tårar från både henne och båda hennes föräldrar. 
Jag fortsätter förundras över hur en så glad och lugn tjej dagtid kan förvandlas till detta vilddjur som är så förbannad och skriker så taket lyfter när det är sovdags? Är det så hemskt att somna?

Jag är fruktansvärt less på dessa kvällar nu. Man vet aldrig hur det blir. Och när det är tyst och båda barnen sover sitter man som på nålar och bara väntar på att de ska vakna.
Vissa kvällar springer vi i skytteltrafik mellan barnens sängar och soffan. Tid för varandra, jag och Peter, existerar inte längre. När lugnet äntligen lagt sig är klockan så mycket att det är dags även för oss att lägga oss. Peter somnar oftast typ tre minuter efter att hans huvud landat på kudden medan jag oftast ligger vaken numer eftersom att Elsa nästan alltid vaknar två minuter efter att jag äntligen somnat. Lika bra att ligga vaken och vänta tycker min hjärna då.

Men men, även denna period är väl övergående får vi hoppas och att vi snart kan få något lugnare kvällar att kunna varva ner, göra sånt som inte hunnit med på dagen, prata med varandra utan att bli avbrutna samt vila öronen lite. 
Snart....


Idag har vi bara haft söndagsslö här hemma. 
"Sovmorgon" till typ åtta och en sådan där underbar och fröjdefull söndagsfamiljefrukost tillsammans (eller halvtkaos artad och stressig som vanligt med gormande barn, fel pålägg och myror i byxorna).
Grått och dimmigt har det varit ute idag så jag och Elsa höll oss inne medan grabbarna var ute en liten stund på förmiddagen. När de kom in läste vi lite bok och lekte lite innan det var dags för Albin att vila. Han hade väldigt svårt att komma till ro idag men tillslut sov han. Då la vi oss också faktiskt. Elsa somnade ganska snabbt och så även Peter. Jag lyckades iallafall tupplura en liten powernap. Bättre än inget. Jag låg kvar i sängen med en snarkande Elsa på bröstet och en snarkande Peter bredvid.
Halv tre fick jag nog och väckte dom!
Vi åt en väldigt sen lunch kombinerad mellis och gick sedan ut.
Grabbarna räfsade löv och jag och Elsa rensade ut det sista ur växthuset. 
Sedan kom regnet och vi gick in.
Jag började med middagen, söndagssteken och de andra plockade fram tågbanan. Albin har pratat om tågbanan hela veckan och velat bygga och nu äntligen! :)
Det blev en sen middag och Elsa var lite trött och grinig. Hon har bara sovit två lurar idag, det mest optimala är tre. Men nu har jag en sovande stumpa på mig här i sängen och i rummet bredvid hör jag att Albin just lagt sig. 

Hur blir denna kväll tro???

Hur söt får man vara när man sitter ute och hejar på mamman som grejar med trädgårdsbestyr? :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0