Den kaotiska timmen

Känslan och lugnet som uppstår när båda barnen äntligen somnat efter den kaotiska stund som alltid uppstår när vi kommer hem från dagis är oslagbar.

För Elsas del är hämtningen av brorsan på dagis vid helt fel tidpunkt. Vi åker hemifrån mellan 11.15-11.30 och är tillbaka hemma cirka en timme senare, denna tid är typiskt nog Elsas mat och sovtid. Oftast är hon arg som ett bi i bilen både till och från dagis och vill inget hellre än sova och jag är så elak att jag hela tiden petar på henne och pratar just för att hon inte ska somna. Slumrar hon i bilen är det hopplöst att få henne somna om hemma sedan och försöka få henne sova middag innan vi åker till dagis, alltså innan klockan 11, känns inte som ett bra alternativ heller. Eftermiddagen blir väldigt lång för den lilla damen då och vi vet att hon sover bäst efter lunch. 

Albin är en solstråle när vi hämtar honom på dagis och hela vägen hem i bilen, men så fort jag parkerar här hemma och stänger av bilen blir han som förbytt. Han förvandlas till ett monster. Om han dessutom lyckats slumra till på hemvägen blir han ett ännu större monster när han sedan vaknar. 

Oftast har jag två ungar som gapar, skriker och vägrar gå de tio metrarna från bilen och in. Antingen får jag bära dem eller släpa in dom. Vissa gånger får jag tom. jaga runt halva tomten efter dom. Och ibland hinner den första som jag fångat in smita ut igen medan jag jagar efter den andra.

Elsa sätter jag vid matbordet direkt när vi kommer hem så hon får äta lunch.
Albin står oftast och vrålar på halltröskeln en stund, han brukar nämligen inte kunna ta av sig skorna. Märkligt nog är det alltid bara den ena skon han inte kan ta av sig... Honom tvångssätter jag sedan på toan innan det är för sent och samtidigt sitter Elsa ute i köket och vrålar ikapp. Äter gör hon knappt alls utan istället slänger hon runt maten och bjuder jycken. 

Albin som i stort sett slutat vila middag under sommaren har vi nu insett att efter dagis är en tupplur väldigt behövlig, annars är han en riktig odåga resten av eftermiddagen och kvällen. Han själv vill ju såklart inte vila och det är under vilda protester jag tvingar honom i säng. Oftast stannar han kvar i sängen och somnar inom kort.

När Elsa lekt färdigt med sin lunch stoppar jag henne i säng. Hon kan återigen inte somna själv. Antingen blir det ramaskri om man lämnar henne i sovrummet själv eller också sitter hon och pillar på allt hon kommer åt och somnar inte pga. det. Man får plocka bort allt från hennes säng, nallar, täcke och kudde för annars har hon inte tid att sova. Hon har bla. kommit på att hon kan stoppa in napparna i örngottet. Om och om igen.
Idag blev jag så frustrerad att jag röck loss spjälskyddet! När allt annat var borta ur sängen hittade hon istället snörena till skyddet och satt och pillade med det... 
Efter 40 minuter sov hon äntligen! Det är precis som att hon får ny energi av maten och orkar hålla igång lite till, trots att hon är hur trött som helst egentligen.

Efter all cirkus är det äntligen dags för mig att äta lite efterlängtad lunch och börja andas normalt.

Den där timmen efter att vi kommit hem från dagis är inte att leka med gott folk 😊

Kommentarer
Postat av: Janina

förlåt, men jag blir så glad av denna läsning. Så himla skönt att flera går igenom detta kaos som uppstår! Då kanske det inte är vi som gjort något fel trots allt! 😘❤️

2015-08-21 @ 22:33:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0