Juldagen

Pappan startade dagen tidigt med att börja jobba redan klockan sex.
Albin vaknade såklart samtidigt och kröp ner inne hos mig. Han lyckades dock aldrig somna om.
Elsa sov hela natten nere hos mormor och morfar och hade sovit jättebra! Hon gjorde morgon vid åtta någongång och var mycket mycket finare i ögonen!
Jag hann aldrig upp ur sängen ens innan pappan var hemma igen. 

Efter frukosten lyckades jag efter mycket tjat få med mig alla ut på en promenad.
Det blåste kallt men ändå skönt att röra på sig och lufta sig. 
Det blev en rejäl promenad! Vi gick hästvägen, som går parallellt med byvägen fast en bit in i skogen. Faktiskt första gången vi går där sedan de anlade den i somras.
Albin lurade morfar till att skjutsa honom på Bobbycaren. Latmasken! 😉
Elsa bäddade jag ner i vagnen och hon somnade faktiskt ganska fort och sov sig igenom hela promenaden ❤️

När vi kom hem dukade vi fram lunch. Gårdagens rester. Krassliga farfar kom in och åt med oss också.
Mormor Siv och Helen anslöt också och strax efter även moster och onkel. Jättekul! Elsa var lite blyg i fem minuter men Albin tjattrade på som vanligt ❤️

Efter en fika och när också farmor anslutit tyckte barnen att det var dags att öppna paket igen! Av någon anledningen var det nämligen fullt med klappar under granen igen. 
Oj vad mycket saker dom fick! Som vanligt 😉 Allt från massa kläder till badskum och en alldeles EGEN tramptraktor till Elsa och en flexitracksbana till Albin. 

Vid sex var middagen äntligen färdig. Min glöggkokta fläskfilé och glöggsås fick högsta betyg av alla 😊
Albin som var helt på det klara med att det var fredag skulle under inga omständigheter hoppa över fredagsgottet och tv-tittande, så han och Elsa gick direkt från matbordet och satte sig framför tvn med varsin liten skål gott. Albin skulle ha popcorn. Punkt slut. 
Hur trötta, slutkörda och nöjda de än var så var det svårt att få dem i säng.
Onkel nattade Albin. Han var så trött att han tom. avstod bokläsandet och bara ville lyssna på bamseskivan. Det händer aldrig! Men onkel var tvungen att ligga kvar bredvid.
Elsa hade lite svårt att komma till ro men efter att pappa höll handen lite så somnade hon.

Så fort barnen tystnat dukade vi fram efterrätten och godsaker. Och det viktigaste av allt, förberedde oss för årets paketlek! 😊 Ett helt berg med paket blev det på bordet

Stundvis gick det lite hett till men i slutänden tror jag de flesta blev ganska nöjda 😉 Och barnen hann inte vakna en endaste gång 😊

Lite tv och därefter stöp vi alla i säng runt elva. 
Elsa började knorra precis lagom då men mostern lyckades söva om henne och resten av natten sov hon i sin egna säng.
Albin vaknade lite efter tolv tror jag och sov resten av natten inne hos oss. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0