Hästen Helge

Hela förra veckan har jag följt sökandet efter hästen Helge. En tioårig nordsvensk.
Helge blev skrämd av alla onödiga raketer på Nyårsafton och sprang till skogs (några mil hemifrån oss). Sedan dess har han varit borta. 
Helge har flera egna sidor på Facebook med måååånga medlemmar. "Hitta Helge" har idag över 6000 medlemmar som följer sökandet.

Hela förra veckan ordandes det med skallgångar i skogarna runt där han bor. Flera hundra frivilliga har hjälpt till och de har sökt av skogarna med värmekamera bla.
De enda spåren de lyckats säkra efter Helge är hans hovspår som leder ut på en sjö och senare har de upptäckt att det finns väldigt många vakar ute på sjön. De har sökt med dykare i ett par av vakarna men de har varit tomma! 
De har i flera dagar försökt komma upp och leta med hjälp av helikopter och drönare men vädret har inte tillåtit det.
Idag hoppas dom på bättre väder och därmed kunna söka med två drönare och låta alla frivilliga och skogens övriga  djur vila. 

En hittelön på 10 000 kr utlovas till den som hittar Helge och ännu mer om han är vid liv.


Usch! Jag tycker detta är så hemskt! Stackars häst. Bli så rädd och fly i panik. 
Jag hoppas innerligt att Helge kommer till rätta men eftersom ingen har sett skymten av honom på snart två veckor är väl oddsen inte så stora. Och spåren på sjön med alla vakar bådar ju inte heller gott. 
Hade jag haft tid hade jag också varit med ut och letat.

Ståtliga Helge! (Och jag som inte är någon hästperson egentligen 😊) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0