11/3 -2014 klockan 20:46.

Efter ett dygn med värkar av olika slag och intervall kände jag äntligen att de fick en helt annan styrka och intensitet.
Efter ett samtal till förlossningen bestämmer vi oss för att åka in. Jag minns att klockan visade 18:29 när vi satte oss i bilen. 
Jag försöker att inte låtsas om värkarna under bilfärden. Försöker spela Candy crush men det går väl sådär.
45 minuter senare, 19:15 är vi inskrivna på förlossningen BB-Stockholm. Peter hade med andra ord en ganska tung gasfot, vilket jag inte reflekterade alls över. 

Värkarna fortsätter vara oregelbundna, vissa är så klena att de knappt registreras på ctgn. 
Det konstateras att jag är öppen 7 cm. Härlig känsla att kommit så långt! 
Nu börjar det bli skarpt läge och det är knappt jag hinner med. Jag börjar känna trycket bak, precis som att man är bajsnödig och jag vet att det betyder bebis på gång. Jag vankar mellan fönstret och sängen mellan värkarna minns jag.

Nu går det undan och jag hinner inte riktigt med.
Ur förlossningsjournalen:

20:00 önskar ingen smärtlindring i nuläget

20:25 intensiva värkar. Börjar med lustgas. Maxdos men sänker enl. önskemål till lustgas/syrgas 50/50.

Jag kommer ihåg att jag började asgarva efter första användningen av lustgasen och huvudet snurrade så jag höll på att trilla baklänges. Haha! Det var roligt.

Barnmorskan frågar hur jag vill föda och jag har inget bra svar på det. Just då står jag och hänger över sängen som är upphissad.

20:35 står jag helt plötsligt på knä i sängen hängandes över det upphöjda ryggstödet.

20:40 känner jag krystvärkarna komma. Står fortfarande på knä.

20:46 ligger det helt plötsligt en bebis mellan mina ben! Efter bara två (eller tre) krystningar. Helt galet! Är det redan färdigt, sa vi och tittade förvånat på varandra jag och Peter.
Varken jag eller Peter hängde nog inte riktigt med. Vad jag minns hann Peter inte ens lämna stolen han satt på bredvid sängen. Jag tror inte ens han hann hålla lustgasmasken åt mig någon gång. 
Värkarna vill jag sköta själv. Vill inte ha klappar på ryggen eller tröstande ord i stundens hetta så han satt bra där på sin stol 😊

Det dröjer en stund innan jag kommer på att jag inte vet om det blev en han eller hon. Vi tittar på det lilla knytet och är eniga om att det absolut ser ut som en pojk. Vi blir mäkta förvånade när vi ser att det faktiskt är en hon!


21:07 moderkakan är utkrystad. Jag fortsätter blöda och får dos nr 2 av syntocinon.

21:15 jag fortsätter blöda. De sätter PVK och ger mig methergin injektion. De uppskattar att jag tappat 550 ml blod hittills.

Här var det jobbigt! När jag förstår att jag inte slutar blöda och jag ser sköterskornas blickar mot varandra och de sätter PVKn så är jag i huvudet redan påväg mot operation.
Jag ligger där med vår lilla dotter på bröstet och samtidigt trycker de på min mage om och om igen och det gör så DJÄVULSKT ONT!!! Jag har nyss fött ett barn!!! Jag har ont så det räcker ändå! Sluta! 
Jag svor många gånger åt den stackars sköterskan som bara gjorde sitt jobb när hon hängde över min mage och tryckte för kung och fosterland för att få stopp på blödningen.

21:30 blödningen har avstannat och de börjar nu lappa ihop mitt stackars underliv. 
Därefter lämnas vi äntligen ensamma och brickan med smörgåsar kommer in. 
Jag tar den efterlängtade och skönaste duschen man någonsin kan ta. Jag lyckas kissa i duschen och barnmorskan ger mig en guldstjärna i kanten 😊

23:42 vi flyttas över till patienthotellet.
Jag minns att de tyckte jag så otroligt fräsch ut med tanke på att jag precis fött barn. Det kändes bra att höra 😊 


Resten av natten sover dotter och pappa gott båda två. Mamman däremot är för nojig för att tillåta sig somna. Men framåt morgontimmarna går det inte längre att hålla emot.

Vid lunchtid är vi sedan påväg hem igen. Med en fantastisk liten skapelse ❤️ 3540 g & 51 cm kärlek ❤️ Med underbara storkbett i både panna, nacke och svank ❤️

12 timmar gammal


1 år gammal 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0