Måndagar

Nu har jag tagit dagens första "rast" och stängt in mig i sovrummet.
Måndagar här hos oss är liksom alltid antingen eller.
Antingen är barnen nöjda efter helgen och trötta och måndagarna blir då lugna och sköna med rejäla middagsvilor och återhämtning. 
Eller också är det tvärtom, nöjda och trötta efter helgen men allt annat än samarbetsvilliga.
Idag var det en Eller måndag. 

Dagen började förvisso bra. Frukosten passerade smärtfritt och vi kom ut relativt lätt utan massa tjat om påklädning och allt sådant.
Ute sken solen och det var riktigt härligt.  Fast det varade bara i typ en halvtimme, sedan blev det grått, blåsigt och kallt.
Vi tog en promenad och efter det stannade vi och tittade på farfar och Göte när de fällde ytterligare träd. Granntanten kom med förmiddagsfikakorgen till gubbarna och Albin var inte sen med att få sin del av kakan 😊 Elsa somnade äntligen i vagnen.
När kakorna var uppätna gick vi hem och lekte i sandlådan. Solen kom fram igen och det var så härligt. Man längtar efter att dra igång jobbet i växthuset.
Nu när snön smällt bort en massa kan man äntligen se Julrosen blomma förfullt intill trappan. Vackert!

Tillslut väckte jag sjusovar Elsa och vi gick in för att äta lunch.
Både igår och idag har den lilla damen fått för sig att utöka sin förmiddagstupplur från cirka en halvtimme till långt över en timme. Jag gillar inte riktigt det! Hellre att hon sover sin långa vila efter lunch, samtidigt som Albin. Det är mycket smidigare och enklare.
Båda barnen åt bra med lunch och snart efter ville Albin gå och lägga sig helt självmant. 
Elsa var inte färdigsoven såg jag så efter en stunds lek bäddade jag ner henne i vagnen och tänkte försöka söva om henne igen. Men det gick inte alls. Inte heller Albin lyckades somna och efter en timme gav jag upp. Jag skulle däremot mer än gärna tagit mig en middagslur.
Jag förberedde istället middagen och vi åt mellis. Vi klädde på oss och gick ut igen. När vi väl var ute upptäckte vi att det nästan stod som spön i backen, men vi var kvar ute iallafall.

Elsa lyckades jag tillslut söva i vagnen och Albin njöt av alla vattenpölar 😊
Motorcykeln används flitigt nu, moster! 


Det har också varit en riktig skitdag idag. Jag har bytt minst TIO bajsblöjor! Albin bytte jag på säkert sju gånger på två timmar! 
Det är hans Magmedicin som gör att han går och småkluttar hela tiden. Jättekonstigt för så har det inte varit förut. 
Man blir ganska knäpp av att byta heeeela tiden och tänk vad blöjor, tvättlappar och skitpåsar det går åt. Men värst av allt, vad jobbigt det måste vara för Albin. 
Jag ber honom säga till innan och gå på pottan eller toan istället men han bryr sig inte alls om min vädjan. 
Vi hoppas det blir bättre när vi trappar ner magmedicinen igen.

Elsa har också gjort ett par rejäla laddningar idag och byta på henne är nästan omöjligt nu. Ligger still gör hon inte många sekunder och inte står stilla heller för den delen. Är han inte riktigt snabb så har man skit överallt innan det är klart.
Och det känns det som jag har ändå efter alla byten idag. Om mina händer blir så otroligt torra och onda av alla tvättningar. 
Ni skulle hur som helst se dagens berg av skitpåsar ute på trappan från idag 😉

Till råga på allt har inte heller jycken varit bra i magen idag heller. Igår mådde han mycket bättre än dagarna innan och vi hoppades att eländet var över för denna gång men idag var det två steg tillbaka igen 😞 

Hoppas på en bättre dag imorgon!  

Kommentarer
Postat av: Syrran/Moster

Yeih äntligen gillar han motorcykeln =)

2015-03-03 @ 09:43:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0