Måndag med massa tjafs och tråk

Så fort pappan stänger ytterdörren och drar till jobbet på morgonen så vaknar barnen. Som på beställning. Halv sju! 
Jag vaknade upp inne hos Albin. Han har börjat vakna VARJE kväll/natt runt midnatt och kommer in till oss. Vissa gånger smyger han in ljudlöst och kryper ner under täcket men oftast vaknar jag eller Peter och motar tillbaka honom in till hans rum och säng. Har man tur nöjer han sig med att lägga sig själv om vi slår igång sagoskivan, annars får vi lägga oss bredvid. 
Lägger han sig själv sover han bara någon timme innan han sedan vaknar och kommer in till oss igen. 
Vad gör man? Han som alltid sovit så bra i egen säng. 

Efter frukosten och massa tjafs innan alla morgonbestyr blev gjorda, gick vi ut.
Albin skulle ta sparkcykeln när vi tog morgonrundan. Vi hann inte ens ut från vår uppfart innan han började skälla på sparcykeln bara för han inte tyckte det gick bra
Jag tycker han är jätteduktig! På riktigt! Men det är ju såklart svårt att köra på grusväg.
Förresten har han köpt den själv för egna pengar! 😊 När vi var ner i Linköping sist så såg han att Theodor hade en sparkcykel och en sådan ville han ju ha!
Jag hittade en begagnad för femtio spänn och den köpte han och blev stolt 😊
Vi kom runt rundan tillslut imorse men det var med nöd och näppe. Sista biten, uppför soptunnebacken hade han lessnat på åkdonet och bara släpade med det hem 😉
Vi var ute hela förmiddagen. Jag lyckades plantera om alla innekrukväxterna som stått ute hela sommaren. Avstyra några bråk hann jag också. Och tjafsa en massa med vår otroligt envisa treåring....
Elsa äter vinbär så det står härliga till och nu har hon också börjat smaska på nedfallna äpplen. Säkert jättebra att gnaga på med sin lösa tand. Men hon är lika envis hon....

Efter lunchen la sig båda barnen för vila. Albin hade faktiskt inga invändningar alls till att krypa ner i sängen.
Elsa protesterade såklart en stund innan hon tillslut gav upp.
Jag roade mig med att sitta i telefonkö till både A-kassan och försäkringskassan. Plats 40 till a-kassan och plats 384 till försäkringskassan. Det är inte lätt att få till tid till sådana samtal med barn hemma.... 
Givetvis vaknade Albin och var toanödig när jag pratade med a-kassan, men eftersom man är kvinna kan man göra två saker samtidigt! 😉 Efter det lyckades han typiskt nog inte somna om igen. Det fick bli film tillslut.
Elsa vaknade också hon förtidigt och ville inte somna om igen.

Efter mellis gick vi ut och Elsa fick ett sånt där raseriutbrott igen när vi skulle gå en pinkrunda med jycken. Hon skulle INTE åka skrinda och INTE gå. Tillslut drog hon med sig sin bil och följde nöjt med oss. Halvvägs runt dög plötsligt skrindan igen.
Resten av eftermiddagen var det mest bara tjafs mellan antingen mig och Albin, eller mellan Elsa och Albin.
Jag är så less på alla dessa diskussioner och hans nonchalans mot oss. Hur tyglar man en treåring? Hjälp! 

Efter middagen drog grabbarna igång målning inne hos Elsa. Albin var nöjd att få hjälpa till och han var så koncentrerad! ❤️
Jag och Elsa satt och tittade på i dörrhålet

Bad, Bompa och läggning.
Elsa höll på och tramsa som vanligt. I över en timme. Jisses!

Nu öser regnet ner igen och jag ska sova. Upp tidigt imorgon. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0