Resumé av veckan

Riktigt ruggväder började veckan med så vi höll oss inne i måndags morse.
Elsa lekte "skörskola"/förskola och anordnade samling på golvet för oss. Hon läste saga och vi sjöng lite ❤️ Hon hade även fullt sjå med alla sina bebisar. Dockorna i bebislekarna är nu mestadels utbytta till kramdjur i olika varianter. Denna dag var det dessa tre som fick omvårdnad och bäddades ner i vagnen

Albin började köra timmer. Han har inte lekt timmerlek på evigheter. Elsa tyckte det var oerhört spännande att iakta och inspektera och man såg hur det riktigt kliade i fingrarna på henne 😉

Albin fick även ett infall att lägga pussel. Det var också väldigt länge sedan han gjorde. Han la typ fyra pussel på löpande band och återigen stod Elsa bredvid och fascinerades med kliande fingrar 😉❤️

Jag tog hand om tvätt och bytte gardiner i vardagsrummet. Och Albin informerade mig om att det faktiskt snart är dags att sätta upp julgardiner med tomtar på...

Men vi tog oss faktiskt också ut en liten stund innan vi åt lunch. Vi tog en liten promenad och stannade till borta hos gammelgrannarna

Men Albin hade bråttom hem och äta lunch och få Elsa i säng, för han hade nämligen hittat ett spel dagen innan som han var ivrig på att testa! Jag hade lovat honom att vi skulle spela när Elsa vilade.
Sagt och gjort! Vi spelade och Albin vann!
Det var ett bokstavsspel och det passade ju ypperligt nu med hans intresse för det. Vi justerade reglerna lite bara.
Mitt i spelet slog det mig att jag inte haft en tanke på att introducera tärningen för honom. Vad jag vet så har han inte spelat tärningsspel tidigare men det spelade ingen roll, han förstod hur man skulle göra utan någon förklaring. Och läsa av tärningen var inga problem heller. Han behövde inte ens räkna prickarna. Han såg med en gång att det var 3 eller 5 prickar tex. och så hoppade han rätt antal steg på spelplanen. Himla duktig han är alltså!!! ❤️

När Peter kom hem från jobbet åkte jag iväg på jobb istället.
Kvällen hade väl spårat ur och Albin hade härjat om både det ena och det andra.
Synd! För jag och barnen hade faktiskt en väldigt lugn och harmonisk dag, jämfört med hur helgen var.



Tisdag. Dagis och jobb.
Världens liv här hemma innan alla är färdiga och redo för avfärd. Sanslöst hur det hinns med på den korta tid vi är vakna och tillsammans innan vi åker hemifrån.
Väl framme på dagis så är allt glömt och allt är tipp topp tydligen. Skönt det iallafall.

På eftermiddagen pärlpysslade vi lite. Jag och Elsa började och en liten stund efter anslöt även Albin

Jag, Elsa och jycken tog oss en promenad efter middagen medan pappan och Albin åkte iväg på jobbuppdrag, låsa en dörr.

Onsdag= jobb och dagis som vanligt.
Istället för Elsa så fick jag och Albin sällskap av en liten Pippi!
De har Pippitema nere på Elsas avdelning och denna dag hade de slutat med att alla som hade tillräckligt med hår ville ha pippiflätor. Första gången Elsa hade två flätor! ❤️ Jag har inte fått göra några innan....

Såklart drog hon loss dem innan hon somnade sin tupplur här hemma.

Jag och Albin låg och mös på soffan och tittade bla. på Hela Sverige bakar. Han var så lugn och fin och kröp efter en stund ner under min filt istället för hans ❤️

Efter mellis gick vi ut. Kissade hund och räfsade lite löv.

Elsa hjälpte äppelträdet genom att dra loss de blad som fortfarande satt kvar på grenarna 😉

Efter middagen drog pappan och jag iväg till dagis för föräldramöte.
Farfar kom in och passade barnen. Vi klädde om dem till pyjamas innan vi åkte och förberedde kvällsfrukten och faktiskt att båda barnen sov så gott i sina sängar när vi kom hem igen vid 20.00. Inte illa! 😊


Torsdag.
Av någon anledning så hade Elsa inga planer alls på att somna middag när vi kom hem. Hon låg nöjd i sin säng i närmare 1,5 timme och sjöng istället för att tupplura. Så de blev mest mys och slö i soffan på eftermiddagen ❤️ Mer kommer jag inte ihåg från den dagen. Men troligen innehöll den flertalet kamper med Albin också. Det är regel mer än undantag just nu 😔


Fredag och barnen var hemma med farmor och farfar.
Jag uträttade lite ärenden efter jobbet innan jag åkte hem. Kom hem lagom till när de var färdiga med lunchen.
Farmor åkte ganska omgående. Elsa la sig och Albin följde med farfar hem till honom. Jag tycker de borde lessna på varandra lite emellanåt?

Albin hjälpte mig senare med middagen. Han skalade och rev morötterna bla. Jätteduktig, samlad och lugn var han ❤️

Mysa gjorde vi också lite stundvis ❤️

Och små stunder är Albin riktigt kärleksfull och omhändertagande mot sin syster. Men tyvärr är det mest bara stök och härj nu 😔
Men lite fredagsmys med ostbågar hanns med innan läggdags. Albin höll sig i skinnet hyfsat bra under kvällen och fick sitta uppe längre. Men tyvärr hann de spåra ur där efter och han lyckades reta upp oss återigen innan han till sist somnade.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0