Det är inte lätt att vara oss

Usch vilken jobbig och tråkig söndag vi haft. Det har bara varit massa bråk och tjafs hela tiden. Om allt! Vi är alla dessutom forfarande medtagna av förkylningen vilket gör att våra humör är än mer svajiga och stubinerna väldigt korta.

Dagen började med stök, skrik och gnäll redan innan vi hunnit upp ur sängen 8 imorse.
Peter åkte på jobb på förmiddagen och vi andra var ute. Det var en mycket fin förmiddag. Jag satt på trappan och tog hand om äpplen till mos. Jag fick med mig en hel kasse med perfekta äppelmosäpplen hem från Linköping förra veckan. Lite mer än hälften av dem tog jag hand om och kokade ihop redan när vi kom hem förra söndagen och nu var det sista rycket för resten innan de blev dåliga.
Superenkelt att göra! 100% naturligt! 2 ingredienser- äpple och vatten! 😊

Elsa kom och gjorde mig sällskap på trappan efter att hon och Albin börjat bråka vid lekstugan. Albin hade slagit en spade på hennes finger berättade hon.

En stund senare kommer även Albin. Han är helt rödgråten och kommer och ojar sig över att Elsa slagit en spade i huvudet på honom.
Jag undrar hur det kan vara möjligt eftersom hon varit med mig den senaste kvarten?
Den frågan fick jag inget svar på utan snyftandet upphörde och inget mer nämndes om händelsen.
Istället gick vi in. Jag såg hur trött och slut Albin var så han fick gå in och lägga sig en stund. Och han hade faktiskt inga invändningar om det.

Jag hann koka äppelmos, städa och plocka en massa och tvätta ett köksfönster.

Elsa är inne i en dockperiod igen och hon matar, kramar, bajsar och söver sina "bääbisar" för glatta livet ❤️
Hon bäddade ner sig själv och dockan på golvet. Jättemysigt hade dom 😉

Elsa la sig efter lite lunch och Albin hade hunnit vila upp sig lite och var på bättre humör. Och så kom pappan hem redan vid 12 igen!

Ute regnade det till och från så Albin la sig på soffan och tittade på film. Pappan hakade på och jag tog med jycken ut en sväng. Sedan anslöt även jag med grabbarna i soffan och vilade ögonen lite.
Albin hade myror i benen men låg faktiskt kvar. Hade han bara tillåtit sig att blunda 5 sekunder så hade nog även han fått sig en välbehövlig powernap.
Den lugna och sköna eftermiddagen tog dock slut när den lille herrn smög ut i hallen, klädde på sig skor och tröja helt ljudlöst och tänkte smita iväg ut utan att varken fråga om lov eller säga till....
Det är fjärde gången denna vecka han gör så! Två gånger tidigare i veckan har han tänkt smita ut innan jag ens kommit upp ur sängen på morgonen. Det är tur vår ytterdörr är så trög och omöjlig att öppna utan våld.

Just nu känner vi oss helt uppgivna och ledsna över situationen här hemma med Albin. Han är inne i en hemsk period. Han är som en hal ål. Ingenting fastnar på honom. Han skiter fullständigt i ALLT! Han skriker mer än han pratar. Han börjar gråta, med tårar, så fort vi ber honom om något han inte har lust med. Han slänger ur sig dumma kommentarer. Han kan komma och daska till en helt utan förvarning eller anledning. Allt mat är äcklig och han äter inget frivilligt.
Han är en huligan just nu och vi kan inte tämja honom. Oftast är han inte mottaglig att prata med ens. Jag fattar inte hur han orkar hålla på som han gör!? Han är liksom överallt och ingenstans hela tiden.

Googlade lite förut och hittade lite info om 4 åringar och nu känns det lite bättre att veta att hans beteende inte är helt ovanligt...

Dagen avslutades lite lugnare. Efter en eftermiddagsfika så var det ganska harmoniskt här en stund. Peter och barnen försökte spela lite spel, rita, snicksnacka lite och sånt. Fungerade bra i typ en kvart 😉


Nu sover båda barnen sedan ett par timmar tillbaka.
Imorgon är det en ny dag och ny vecka med nya tag. Vi hoppas ha repat oss bättre från våra förkylningar och återgå till dagis och jobb som vanligt igen.
Jag tror barnen är uttråkade och i behov av miljöombyte nu efter en hel vecka hemma. Dagens plan var egentligen att åka till lekland i eftermiddags men eftersom dagen bara bestod av tjafs och bråk gav vi oss aldrig iväg. Känns inget kul att åka iväg osams och griniga 😔

Nä, som sagt! Nya tag imorgon! Hejja!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0