Dagen blev inte som planerat

Jag började dagen med att besiktiga bilen. 

Med tanke på all vår otur gällande fordon det senaste året så var jag ganska pessimistisk till att åka därifrån med blankt papper. Och mycket riktigt! Det blir en ombesiktning. Varför? Jo för att dragkroken ärgat fast och gick inte att rubba. Suck!!! Så jävla löjligt! 
Känner mig ändå ganska lättat när jag sätter mig i bilen och ska åka därifrån men när jag vrider om nyckeln så hörs det bara ett litet rassel från motorn och sedan knäpptyst. Batteriet är helt dött! Bara sådär helt plötsligt!? 
Går tillbaka in för att be om hjälp men givetvis är det mitt i deras kafferast och det syns inte till en endaste själ i hallen. Jag försöker leta upp rätt dörr och knackar på. Tillslut blir jag hörd och en gubbe kommer.
Jag får höra (lite halvt skämtsamt och halvt irriterat) att jag minsann inte är den första de får hjälpa att starta igång bilen på obetald arbetstid.... 
- Är det närmare -10 grader ute och du åkte hit med full värme i sätet och inne i bilen är det ju självklart att batteriet inte orkar. 
Läxade herrn upp mig om.
- Fast det var faktiskt bara -4 hemma hos oss när jag åkte. Svarade jag.
- Ja det beror ju på när man går upp om morgonen. Fick jag till svar.
Haha! Jag sa inget mer. Jag höll tyst om att bilen värms upp med både motor och kupévärmare hela 2 timmar innan bilen startas VARJE morgon. 
Hur som helst så fick han igång bilen på ett kick med laddare och jag kunde äntligen gasa därifrån. Blåste iväg ut på motorvägen  bort på jobb. Perfekt att låta batteriet hinna ladda upp sig. 


När jag sedan knappt en timme senare är färdig där och ska åka tillbaka så är batteriet lika dött igen. Suck! 

Tack och lov var jag ju på ett ställe med massa jobbargubbar och jobbarfordon. Men märkligt nog sågs inte en endaste till just då. När jag äntligen hittar en gubbe som kan hjälpa mig så hittar inte han några startkablar. Och när han väl hittar dem så är ena "klämman" trasig. Men det gick ändå och min bil hoppade igång lätt som en plätt igen! 😊 

Nästa problem var vad jag nu skulle göra de 2 timmar tills det var dags att hämta ungarna på dagis. Vi hade fått återbud på dagens andra jobb så jag hade planerat att åka och handla och äta en riktig lunch för ovanlighetensskull. Men att åka och parkera på Ica och riskera att behöva be om starthjälp en tredje gång orkade jag inte med kände jag. Istället ringde jag dagis och förvarnade om att jag hämtar barnen tidigare. Bilen lät jag stå på tomgång medan jag hämtade dem.
Det var inte jättepopulärt att jag hämtade dem 1,5 timme tidigare, det var ju torsdag och då är det ju alltid soppa och pannkakor till lunch! Albin var lite putt men tyckte det ändå var ok att åka hem och äta värmd köttfärssås 😉
Till saken hör att bilen dessutom var i behov av tankning. Jag hade åkt med reservtankslampan lysande hela morgonen och jag hatar sånt! Litar inte på att mätaren stämmer sådär i slutet och är livrädd att få soppatorsk på något galet ställe. Men vi klarade oss hem! 😊

Vi hann vara ute en stund innan vi gick in och åt.
Solen har skinit i flera dagar nu och det är så härligt! Men det har varit och är kallt och blåsigt 😔 Idag sken solen hela förmiddagen och hela vägen hem men när vi klev ur bilen här hemma var himlen grå....

Albin inspirerades av bilkatastrofen och lekte att sin traktor hade trasigt batteri och att hans bil kom till undsättning med startkablar ❤️

Vi var bara ute en kort stund. Vi började frysa allihopa.

Barnen åt lunch som hästar! Härligt att se ❤️

Elsa gick sedan och la sig (men somnade aldrig) och Albin följde med farfar halvvägs bort till Edsbro och hämtade ett lass ved med traktorn. Lycka! 

Eftermiddagen ägnades åt lek för barnen och damning för mamman....
De lekte riktigt bra tillsammans. Mamma, pappa, barn. Visst uppstod det några tjafs och skrik men i det stora hela höll de sams otroligt bra.



De dukade upp middag inne på Albins rum.

Albin var pappa och det syns på hans stil där i fåtöljen 😉 Elsa var mamma. Dockan Anna (eller Lina som Elsa fått för sig att kalla henne) var stora syster och en av de mindre dockorna var lillebror. 

Pappan köpte med sig ett nytt batteri till bilen och bytte det direkt när han kom hem.
Och tror ni inte att biljäkeln startade med det gamla batteriet!!! Haha! Men nu är det bytt ändå. 


Efter middagen körde vi vårt torsdagsstädrace och stoppade därefter barnen i duschen. 
Sedan var det kväll. Igen. 


Imorgon bitti får vi se om jag kommer hela vägen till bensinmacken.
Jag bad Peter köpa med sig en fylld reservdunk på hemvägen men av någon anledning gjorde han inte det. Tror han glömde.... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0