En vecka med vanlig vardag har passerat

Första veckan efter jullovet är avklarad och det har gått som en dans.
Visst är det skönt och härligt med ledighet men det är även skönt när vardagen börjar igen. Konstigt nog.

I måndags var jag och barnen lediga i vanlig ordning.
Vi tog en lugn förmiddag inne.
Elsa fick äran att låna Albins lilla "bondgård" med tillbehör och hon tyckte det var så roligt att plocka och leka med det. Givetvis var brorsan tvungen att lägga sig i lite och bestämt bestämma HUR hon skulle göra saker och ting...
Vi hann ut en liten sväng innan det var dags för lunchintag. Vi gick en liten sväng och barnen drog varandra i pulkan bitvis ❤️

När Elsa la sig för tupplur (hon somnade aldrig) plockade Albin fram lego. Han fick ju flera olika byggsatser i julklapp så det finns att göra vill jag lova 😉 De små byggsatserna är han jätteduktig på själv. Han klarar de som rekommenderas från 6 år nästan helt själv ❤️

Lite efter 18 åkte jag och jycken in till staden för ett besök hos veterinären. Han har haft det jobbigt med ögonen sedan julafton och trots att vi gett generösa mängder ögondroppar så har det inte velat bli bra igen.
Besöket gick bra. Det är hans redan konstaterade dåliga tårproduktion som ställer till det. Det vänstra ögat har varit värst och har dessutom haft som en grå hinna över sig och vi har väl misstänkt något med hornhinnan och att ögat varit skadat. Men veterinären hittade inga skador på ögat!!! Han hittade en liten liten fläck långt ner på ögat som skulle kunna vara början till böld eller bara en liten ärrbildning.
Det blev nytt recept på ögonsalvan han haft förut och som fungerar superbra, samt ett återbesök om 2 veckor för att se så den lilla lilla fläcken inte är en böld och vuxit på sig.
Jycken skötte sig fint. Han är ju så van att bli pillad och grejad i ögonen. Men han tycker inte om att stå uppe på undersökningsbordet. Så fort han för chansen ställer han sig på bakbenen, lägger frambenen på mina axlar och ber mig ta honom därifrån ❤️


I tisdags var det dags för barnen att återgå till dagis och alla kompisar. De längtade!
Lämningen hade gått hur bra som helst och haft det bra hela förmiddagen.
Dock satt lappen om magsjuka på dörren när jag kom och hämtade... Blä!!! Ska väl inte klaga egentligen eftersom de aldrig hade något utbrott innan jul. Men man vill ju slippa!
På vägen hem från dagis var vi tvungna att åka vägen över Rimbo för att besöka Apoteket och hämta ut jyckens ögonsalva. Det är ett licenspreparat och jag vet sedan tidigare att de är krångligt att få ut dem. Tidigare gånger har jag alltid hämtat ut på det Apoteket och det gick smidigare och smidigare för varje gång, så därför tänkte jag att det var lika bra att åka dit denna gång också. Men det gick inget vidare. De hittade inget godkännande från Läkemedelsverket att just den veterinären sökt licens för det läkemedlet och efter mycket om och men fick vi åka hem tomhänta 😔
Tack och lov skötte sig barnen som änglar medan vi fick vänta typ en halvtimme. Apoteket har stora fönster ut mot gatan så det fanns mycket att titta på 😉

Klockan hann ju bli framåt halv två innan vi var hemma så jag tyckte inte det var någon idé att stoppa Elsa i säng. Vi satte igång en film istället. Och Albin kilade ner snabbt som sjutton till farfar så fort vi kom hem.


Onsdag innebar jobb och dagis igen.
Lite trögare för barnen att komma upp på morgonen och lite mer grinigt morgonhumör.
Men det var två glada och nöjda barn jag hämtade på dagis klockan 12! Eller Albin blev lite sur när jag kom när de höll på att klä på sig och gå ut och leka. Men han hann leka en liten stund medan jag hämtade och klädde Elsa så han följde nöjt med hem ändå 😊
Albin kilade lika fort ner till farfar denna dag också, medan Elsa fick gå in och stoppas i säng. Efter en timmes sjungande och ombäddande i säng slocknade hon tillslut. Välbehövligt ❤️
Albin trivdes nere hos farfar, där var nämligen faster Ulla på besök och de hade det så trevligt de tre 😉 De var ut en sväng och grejade också.
Elsa vaknade sur och tvär men hjälpte mig ändå med att laga middagen. Tänk vad duktig hon blivit! För bara några veckor sedan kunde hon inte behärska en potatisskalare men nu går det galant! Hon skakade morötterna åt mig ❤️

Efter middagen hanns det äntligen med lite tv-spel. Albin har längtat och tjatat i flera dagar!
Elsa fick äran att hänga med grabbarna lite medan jag trampade crosstrainer en bit ifrån. Perfekt!


Torsdagsmorgon vaknade Elsa på helt fel sida. Det var bara massa gallskrik och "jag vill inte!!!!" Jag lyckades tillslut klä henne och fixa men då hade grabbarna redan hunnit ut till bilen. Men hon hann med 😉
Och jag var ju galet trött efter ha varit ut med diarréjycken fyra gånger under natten. Fy satan vad grötig jag var i huvudet hela förmiddagen. Det var så lockande att gå tillbaka till sängen när de andra hade åkt iväg till dagis men jag gjorde det inte. Då hade jag troligen inte vaknat förän till eftermiddagen 😊 Jag klarade jobbet men hällde i mig kaffe. Som inte gjorde någon skillnad förvisso.

Denna dag skulle farfar iväg till tandläkaren när vi kom hem från dagis så Albin fick snällt nöja sig med mig. Fast först var han ute en stund själv. Sedan kom han in och han och jag la oss på soffan framför tvn medan Elsa tupplurade middag.
Det var såååå skönt. Jag slumrade på Albins axel medan han tittade tv ❤️ Mys ❤️ Men fy sjutton vad svårt det var att vakna till och rycka upp sig efter det. Klockan hann bli nästan halv fyra innan jag lyckades ta mig upp ur soffan och gå och väcka Elsa som fortfarande sov! Haha.

Kvällen ägnades åt städ här hemma och duschning av barn.
Märkligt nog somnade Elsa väldigt lätt på kvällen med tanke på den långa eftermiddags luren. Skönt.


Sedan var det fredag igen.
Barnen var hemma med farmor och farfar.
Jag kom hem vid 12.
Farmor försökte lägga Elsa men det gick sådär. Hon gav upp och gick ut med Albin istället och fortsatte bygget av snögrottan som de påbörjade under förmiddagen.
Och Elsa kom aldrig helt till ro. Hon underhöll sig själv inne i sin säng och var nöjd i över 1,5 timme. Men somnade gjorde hon aldrig. Trots att ögonen gick i kors.
När jag tittade ut genom fönstret fick jag syn på en väldigt söt och DUKTIG skidåkare! ❤️

Elsas humör var inte så jätteroligt resten av dagen. Utbrott och skrik för stort som smått.
Fredagspopcorn avnjöts en trappa ner i sällskap med tv-spelet.
Jag trampade crosstrainer igen. Faktiskt fjärde dagen på raken denna vecka! Galet duktigt för att vara jag. Och knät känns riktigt bra! 😊
Elsa lessnade på tv-spelet och följde med mig upp. När hon insåg att det närmade sig läggdags fick hon tuppjuck och spårade ur totalt. Jäklars vad den damen kan skrika! Jag gjorde henne färdig för natten (under vilda protester) och stoppade henne i säng. Jag höll sedan innan på att tappa upp badvatten till mig själv så jag sjönk ner där och överlät skrikfesten till pappan 😉
Grabbarna avslutade tv-spelet och kom upp. Albin bytte om och när det var dags för läsning skrek Elsa fortfarande, så hon fick komma upp och vad med på boken. Efter det somnade hon utan ett pip 😊


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0