Julafton och mellandagarna

Barnen vaknade runt 07 (i vanlig ordning) på julaftonsmorgonen. Albin gick direkt och spanade under granen och blev lycklig att se alla paket Tomten lämnat där under natten. Otroligt nog så kunde de hålla sig ifrån paketen och chilla lite i soffan framför tvn innan vi sparkade igång Julafton på riktigt ❤️

Albin ansvarade för utdelningen och kunde lätt läsa om paketen var till honom eller Elsa. De få som var till mig eller pappan var lite trixigare att läsa.

När alla paket var öppnade insåg han att det inte blivit någon lyftkran. Han blev besviken i typ 3 sekunder men insåg sedan att de paket han fått inte var så pjåkiga ändå. Bla. fick han böcker och kläder.
Elsa var nöjd hon med! Hon fick bla. Böcker, kläder och en stor fin trälåda fylld med hårsnoddar och hårspännen. Lycka 😊
Men den bästa klappen var ändå lådan de fick gemensamt med lite "nya" delar till deras trätågbana. Med detta höll de sig sysselsatta hela förmiddagen ❤️

Förmiddagen var lugn och skön. Jag vaknade ju och kände mig risig med ond hals och huvudvärk så det var otroligt skönt att slippa stress och åka iväg på firande.
Vi förberedde lite smått här hemma med mat och dukning och sånt och lite efter 12 anlände äntligen mormor och morfar.
Och farmor och farfar kom också. Vi dukade upp all mat som vi hjälpts åt med och satte oss till bords.

Efter maten fick barnen mer julklappar, av mormor och morfar och farmor och farfar.
Albin skötte utdelningen även denna gång!
Målarböcker, gitarr, piano, pulka, traktor, lego och pussel var lite av paketen. Nöjda barn ❤️

Till Kalle fikade vi julfika och slöade i soffan.

Strax efter Kalle ser vi ett ljussken på baksidan, uppe på hos grannarna. Det är inga där så ljusskenet kommer närmar mot oss och då ser vi att det är Tomten!
Albin blev exalterad och Elsa vaksam och höll för ögonen ❤️

Tomten verkade dock lite vilsen för han gick ner till farfar först. Men där var det ingen hemma så han fortsatte till oss. Tur! Men ingen vågade öppna dörren....
Så fort dörren väl öppnades och vi kunde skymta Tomten så utbrast Elsa: "Fajfajr". Men ändå satt hon fastklistrad i pappas knä, på behörigt avstånd medan Albin var eld och lågor men även han lite på avstånd 😉 Jycken var inte blyg ett dugg. Precis som vanligt så håller han nästan på att krypa in i säcken ❤️
Tomten hade en säck med sig med ännu paket i till barnen!
Vilken lycka när Albin inser att det var den efterlängtade lyftkranen i! Och ytterligare en traktor!
Elsa fick träfrukter som man kan dela med en kniv samt en kaffebryggare. Perfekt till vår lilla husmor ju! ❤️

Ni förstår ju vad resten av kvällen ägnades åt 😉
Albin, pappan och morfar byggde ihop lyftkran och lekte med den och Elsa bjöd på kaffe och frukt

Det var två mycket nöjda barn här hemma må ni tro ❤️
Albin fick tillslut sin lyftkran som han snackat om sedan redan innan förra julen.

Vi vuxna var också nöjda. Och trötta!
En omgång Alfapet lyckades vi genomföra innan vi sa godnatt.


Peter startade juldagen med tiiidigt jobb. Men bara några få timmar. Jag hade inte ens hunnit vakna när han kom hem igen vid 09 och kröp ner i sängen igen.
Det är så skönt med övernattande barnvakter 😊
Efter lunch lurade jag med mig Peter på mitt jobb. Eftersom vi väntade mer besök annandagen så var det skönt att få det gjort. Vi var hemma igen lagom till middagen. Givetvis rester från föregående dag...
Jag och Elsa gjorde några nejliksapelsiner. Bättre sent än aldrig liksom 😉 Jag hade köpt hem nejlikor men glömt bort att använda dem.

Annandagen (måndag) inleddes med sovmorgon den också. Gäller ju att passa på! 😉
Barnen vaknade dock som vanligt runt 07 men mormorn tog sig an dem.
Efter frukosten bakade jag och ungarna muffins eftersom vi väntade mer besök.
Det var Albin som flera veckor tidigare kläckte idéen om att göra chokladmuffins med skumtomtar i.
De hjälpte till så duktigt och vi lyckades hyfsat. Trots att skumtomtarna låg i botten på muffinsformarna så lyckades de ändå koka över på något vis. Det blev inga mästerverk med andra ord men ätbara turligt nog.

Efter baket stoppade jag ner en slutkörd Elsa i vagnen och gick på promenad. Hon somnade fort! Det är slitsamt att fira jul och vägra tupplur ❤️ Hon sov nog närmare en timme.
Jag och Peter tvättade av bilarna utvändigt. Mycket behövligt!

Framåt eftermiddagen kom först mormor Siv och moster Helen upp hit. Lite efter dem kom äntligen mostern och onkeln. Som barnen väntat på onkel och massa bus! 😊
Det blev ännu mer paketöppning för de små och Albin fortsatte ansvara över utdelningen. Så duktig ❤️
Men det märktes att de var något mätta över att öppna paket när de öppnade de sista 😉
Det blev massa lek och bus. Samt fika och mat.

När barnen somnat dukade vi stora äntligen fram vår paketlek! Kul! 😊
Massa spel hann vi med att spela också. Kul det med!

Tisdagen inleddes även den med en skön sovmorgon för mig och Peter. Det är så smidigt att ha massa nattgäster som servar barnen när de vaknar onödigt tidigt 😊
Jag tror det var denna dag jag lurade med mig Peter ut på en rask promenad runt sjön. Solen sken och himlen var blå så det var riktigt härligt ute ❤️

Siv och Helen tackade för sig och åkte hemåt framåt eftermiddagen.
Vi andra beställde pizza och kebab till middag. Gott!

Onsdagen.
Lite sovmorgon igen 😉
Resterande gäster, mormorn, morfarn, moster och onkel packade ihop sitt pick och pack och reste hemåt vid lunchtid. Strax efter åkte jag iväg på några timmars jobb. Vad Peter och barnen ägnade sig åt minns jag inte men antagligen vilade dom upp sig lite 😉

Torsdagen.
Jag hade jobb som en vanlig torsdag. Peter och barnen var fortsatt lediga. De hade bestämt träff med små sysslingarna för en tur ut i skogen. När jag kom hem efter lunch hade de precis kommit tillbaka och slagit läger för mellispaus bara en liten bit här hemifrån oss. Jag anslöt med dem en liten stund, men Elsa var lite trött och grinig så hon och jag gick hem lite i förväg.

Fredagen (dagen innan nyårsafton) hade jag jobb som vanligt. Peter och barnen var hemma.
Jag kom hem runt 11. Vi åt lunch och packade iordning det sista inför redan ner till Linköping. Ivriga barn att komma iväg 😊


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0