I tisdags. Hemma i vardagen igen

Efter 11 dagar borta var det ändå ganska skönt att vakna upp hemma i egen säng. 

Peter hade ju ett inplanerat avbrott i semestern och skulle täcka upp på jobbet denna vecka. Varken jag eller ungarna märkte av hans väckarklocka eller att han åkte hemifrån 06.30. 
09.00 väcktes jag av att farmor ringde. Strax efter kommer Elsa in till mig helt yrvaken. 
Albin vaknade vid 09.30. Haha! Underbart! 😊

Vet inte om det berodde på sovmorgonen eller på ett extremt tryckande väderomslag men jag hade sjukt jobbig huvudvärk. Tankar och handling gick i slowmotion. Och givetvis bristande humör.
Och så hade jag tusen miljoner saker som behövde göras här hemma. Mycket att jobba ikapp ute och ett stort tvättberg.
Allt kändes bara övermäktigt tillsammans med huvudvärken.

Handla var ändå prio ett. Jag tog med Elsa och for till affären på förmiddagen. Hon är en utmärkt "blippare" 😊

När vi kom hem åt vi lunch och därefter tog jag tag i att städa ute i hönshuset. 

Jag "mockar" där dagligen i vanliga fall, men vår hönsvakt (farfar) var inte lika noggrann när vi var borta 😉 Och när jag ändå höll på där så krattade jag ur gården åt dem också. Blev så fint! 😊 
Dom hade haft det bra när vi var borta. De hade fått vara ute fritt lite varje dag. Men de hade värpt dåligt. Troligtvis har två eller tre av dem lagt flera ägg ute någonstans. Och då inte på de vanliga platserna såklart... Farfar hade inte brytt sig att leta så noga men redan på måndagskvällen hittade jag tre ägg liggandes i grannens syrenhäck 😊 Jag tycker ju det är lite charmigt ❤️

Efter städandet fixade jag lite med vattning och lite visset och sånt ute. 

Överlag såg alla odlingar hyfsat bra ut. Trots att jag inte varit hemma och tagit hand om det på 11 dagar! 😉
Plockade och fixade lite inne också innan jag vid 15-tiden stupade ner i hammocken en stund. Fortfarande huvudvärk trots intag av 3 huvudvärkstabletter under dagen.
Just när jag lagt mig ringer farmor och berättar att hon är påväg hit och likaså de övriga gästerna vi väntade. 
Peters kusin med familj från Ungern var nämligen på besök här i Sverige och skulle komma och hälsa på oss innan de åkte tillbaka hem igen dagen efter. 
Kul och spännande! Jag har inte träffat dem tidigare och Peter hade inte sett dem på typ 9 år. 
Jag hade ju såklart ångest över engelskan inför besöket. De är riktigt duktiga på engelska och jag är apdåligt! Och Peter hade ju inte hunnit hem från jobbet innan de kom.....
Men det gick bra! Hade ju farmor som lite extra stöd att tolka ungerska när det krisade 😉

Och massa presenter hade de med sig också. Både till oss och barnen. Såklart! 
Tänk vad mycket presenter vi är "skyldiga" tillbaka den dagen vi åker ner till Ungern och hälsa på alla där nere. Haha! 

Ungarna var lite blyga i början men efter typ en timme så hade det släppt och de lekte.
Elsa och Nora 11 år (tror jag) lekte jättebra tillsammans. Mest med dockor och i lekstugan. Elsa snackade konstant och brydde sig inte alls om att Nora inte förstod 😉 
Bence 9 år (tror jag) siktar nog på att bli nya Zlatan, för han sparkade mest bara boll 😊

Vi grillade och bjöd på väldigt svensk efterrätt 😉 Dammsugare, kexchoklad och lösgodis. HA! 


Fast några gottegrisar visade de sig inte vara.

Men våra barn var överlyckliga den stunden den stooooora godisskålen stod framme på bordet. På en tisdag! 😉

Farfar visade stolt upp Corvetten och där samlades grabbarna.
Men vår husvagn imponerade rätt bra också. OCH vårt orginalkök från -86 inne. Haha! Förstår inte alls det 😊

Vi åkte ner till sjön för ett kvällsdopp. Men det var bara Albin och Elsa som badade. 
De andra tyckte att 21 grader är på toooook för kallt att bada i 😊

Tror nog klockan blev framåt 21 när vi vinkade hejdå. 
Verkligen jättekul att ses! 
Jag tycker det skulle vara superkul om vi kunde åka ner till dem snart också.


Vi hade återigen två ungar som stupade i säng denna kväll ❤️ 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0