Måndag- resdagen

Äntligen var det dags att åka mot Öland.

Barnen har vetat om vår planerade Ölandsresan i några veckor och de har längtat. Såklart!
Jag och Peter har spånat sedan i höstat och bokade campingplats tidigt i våras, så fort de öppnade upp bokningar.
Vi valde att åka till Gröndals camping i Köpingsvik igen. Samma camping som vi var på 2015. Vi trivdes då och visste vad vi skulle få. Säkert kort med andra ord 😊

Avresan från landet gick efter frukost. Mellan 10-11 har jag för mig.
Vi hade sedan länge planerat ett besök hos Emil i Katthult på vägen ner. Mormorn hade fixat fribiljetter 😉 Och vi lurade med oss både mormor, morfar och Siv på utflykten.

Långt åt tjottahejti i Smålands oändliga skogar uppdagades tillslut Katthult för oss!

De som äger gården har valt att bevara den som den var vid inspelningen av Emil på 70-talet. De fanns grisar, höns, getter och kor. Getterna fick man gå in till och de var riktigt keliga ❤️

I Alfreds drängstuga och i snickerboa fick man gå in och titta. Och sedan var i stort sett hela trädgården öppen för fika, picknick och lek.

Elsa fick en snedtändning efter ett tag men efter lite påfyllning av glass och bulle så blev hon glad igen 😉 Getterna var bäst tyckte hon, medan Albin gillade hörnan där det fanns typ en hinderbana ❤️

Efter ett par timmar, runt 15, så bestämde vi oss för att rulla vidare söderut. Vi vinkade adjö till vårt resesällskap och styrde ner mot Öland.

Vi kissade allihopa innan vi satte oss i bilen men efter typ 40 minuter, när vi just kommit ut på "motorvägen" vrålar Elsa där bak:
- JAG ÄR KISSNÖDIG!!!
- KNIIIIIP!!! Bad Peter och jag och spanade efter första bästa P-ficka. Den kom ganska snabbt tack och lov och vi slapp en blöt olycka 😊 Och när vi ändå hade stannat så tog vi alla en bensträckare och varsin banan. Med långtradare swichande förbi alldeles intill....

Humöret var ändå hyfsat samlat på oss alla större delen av bilfärden.
Det är ju Elsa som står för humöret i bilen. Den lilla surpuppan ❤️ Hon höll på att drunkna i leksaker i baksätet men ändå hade hon svårt att vara nöjd. Eller tappade den bästa leksaken och ylade för att ingen nådde den.
Albin har alltid varit och är lättsammare i bilen ❤️

Vid 17 ser vi äntligen Ölandsbron och slutet av resan känns nära. Lite innan 17.30 checkar vi in på en fullbelagd campingen. Äntligen!!! Vi har lekparken som granne. Ett högst medvetet val av oss vid bokningen i våras 😉

Vi ställer i ordning vagnen och det viktigaste och sedan startar vi grillen för efterlängtad middag. Hamburgare! Det har blivit en tradition vid våra campingturer 😊

Barnen var glada att bli grannar med lekparken och vågade sig faktiskt dit trots att det kryllade av massa andra ungar där 😉

Efter maten satte vi upp tältet. Det gick lätt och smidigt.
Barnen chillade lite inne i vagnen under tiden.
Albin var riktigt sliten och en förkylning bröt ut....

När tältet var uppe tog vi en promenad ner till stranden, knappt 100 meter från oss.
Albin har lite minnen från när vi var här sist och bla. minns han att vi gick på stranden och ut på piren och såg stora fiskar i vattnet, det ville han spana efter även nu. Sagt och gjort! Tyvärr blåste det rätt bra och några större fiskar såg vi inte skymten av.
På hemvägen får Albin ett rejält huvudvärksutbrott och vrålar "aaaajjj" hela vägen tillbaka till campingen.
Och Elsa fick ju som vanligt "ont i benen"....
Det blev med andra ord en snabb läggning när vi var tillbaka till vagnen och de somnade hyfsat snabbt.

Jag och Peter kurade ute i tältet ett tag.
Vi har en väl trafikerad gågata 1 meter utanför tältfönstret och 5 meter bort ligger den välbesökta lekparken och efter det ligger det ett öppet fält där det spelas fotboll och volleyboll bla. Med andra ord så finns det alltid något att titta och lyssna på 😉 Men vi klagar inte, vi valde närheten till lekparken helt självmant! Och faktiskt att det blir typ helt tyst 23.00!

Vi sov som grisar hela natten hela familjen ❤️