Torsdagen- planlöst och besök

Vi var planlösa. Vi hade redan hunnit med det som vi tänkt, så efter frukosten satte vi oss i bilen och spontanåkte.

Första stoppet blev Kapelludden på östra sidan. En gammal handelsplats och fiskehamn med en kyrkoruin från 1200-talet.
Mycket vacker plats! ❤️

Som vanligt var det gnällElsan med "onda ben" vi hade med oss...

Intill låg det en fyr så vi gick och tog en närmare titt även på den.

Sedan styrde vi vidare till Bredsättra för att kolla in karamellkokeriet.
Vi fick provsmaka och köpte oss även en karamellstrut. Smarrigt!
Det fanns också en liten lekplats och kaniner utanför och där blev vi fast en stund.

Vi åkte vidare några kilometer söderut och nästa stopp blev vid några väderkvarnar för en närmare titt. Samt intag av matsäck och kisspaus.

Vi åkte vidare ett par kilometer och stannade till vid ett motormuseeum. Pappan och Albin var mest lyriska över detta 😉
Där fanns massa gamla traktorer, några bilar och mopeder. Massa andra gamla maskiner och redskap. Leksaker, telefoner och massa annat. En salig blandning med andra ord.

Vi fortsatte resan längs kringlande småvägar och hamnades tillslut i Borgholm.

Vi styrde våra steg mot torget för det dagliga intaget av glass.
När vi lämnade torget insåg jag att Elsa tappat bort sin solhatt.
Jag var bombsäker på att jag satte på den på hennes huvud när vi lämnade bilen och att hon slet av sig den lika fort och la den bredvid sig i vagnen. Jag drog vagnen bort till torget och Peter påstod att han gått bakom hela vägen och att det var omöjligt att vi skulle tappat den utan att han sett det. Jaja, vi gick vidare ner till hamnen och sedan tillbaka. Vi var alla ganska slitna.
Jag hittade en trädgård som var helt överfull med blommande stockrosor 😍 Stockrosor tycks vara väldigt populärt på Öland.

När vi gick tillbaka till bilen tog vi vägen över torget igen för jag ville spana efter Elsas solhatt. Den är nyinköpt för i år och knappt använd så det gjorde ont i mitt hjärta att vi skulle tappat bort den. Men den syntes inte till någonstans 😔 Jag chansade och gick till glasskiosken där vi köpte glass och frågade om de fått in en solhatt.

-Nä, sa pojken lite tveksamt. Men var den färgad frågade han?
-Nja, sa jag. Den är gul och med blommor på.
-Jag såg något färgat ligga på marken där borta när jag gick hit förut. Sa han.
Jag tackade och så började vi gå med raska och bestämda steg samma väg tillbaka till bilen. Men vi såg ingen hatt någonstans 😔
Men tillslut ser jag något ligga mitt på trottoaren långt fram, jag nästan springer fram och tackochlov så är det Elsas hatt som ligger där. Oj vilket lyckorus!!! Haha! 😊 Peter tyckte jag var helknäpp som blev så ledsen över en tappad hatt 😉

Vi satte oss i bilen och åkte hem till campingen.
Barnen lekte och jag och Peter satte oss en stund och andades ut. Det har ju inte varit någon avkopplande semester direkt 😉

Kvällsplanen var en cykeltur/promenad runt campingen (ungarna hade ju med sig sina cyklar och de hade de ju knappt hunnit använda något), sedan vidare upp till de intill liggande sommartälten med kläd och prylförsäljning och sedan köpa med pizza hem till middag. Men när vi just gått/cyklat runt campingen och ska gå vidare så ser vi att morfars bil och husvagn redan glider ner på campinginfarten! Äntligen kom mormor, morfar, moster och Helen!
Vi hjälpte dem ställa iordning husvagnen på deras plats, två platser bort från vår! Sedan gick vi allihop bort och kollade i tälten och beställde pizza.

På pizzerian var det högtryck och var minst en halvtimmes väntetid. Klockan närmade sig redan 19 och vi var rejält hungriga! Peter och ungarna gick tillbaka ner till campingen och tände grillen och grillade några korvar i väntan på pizzan. Elsa hade tjatat om korv till middag hela dagen. Åt hon någon korv sedan? Nääää! Då ville hon istället prompt ha pizza. 3 åringar är underbara....

Efter maten packade mormor fikakorgen och vi gick ner till stranden allihop.
Moster och Elsa badade. Albin sprang och sladdade runt i sanden och vi andra tittade på 😉

Därefter var det dags för en dusch av samtliga i denna familj.

Blev återigen en sen kväll innan ungarna kom i säng.

Alla vi andra var också trötta och slitna men några av oss ställde upp på lite kortspel innan vi stupade i säng. Och planer för morgondagen smeds också.