En helg på bortaplan

Dags att försöka komma ikapp missade dagar....


Fredag förra veckan:
Det var återigen bara jag som behövde masa mig upp och åka och jobba. Resten av familjen snusade vidare så gott ❤️
Jag var hemma igen vid 11. Vi planterade äntligen i barnen egna pallkragar, vattnade överallt och åt lunch. 


Packade det sista och satte oss sedan i bilen och började brumma ner till Linköping. Mycket efterlängtat av oss alla! Vi har ju inte varit ner dit sedan nyår. 
Ungarna var förväntansfulla och höll sig vakna de 3 timmar resan tog. Elsa hade behövt en tupplur, hon var så trött och grinig hela vägen.
Vi tog en bensträckare i Tornby. Jag bytte mina trasiga gympadojjor, Elsa köpte sig nya "springskor" och båda barnen köpte varsin ny snygg sommarhatt ❤️ Därefter åkte vi vidare ut till landet. Äntligen! Ungarna var laddade till tänderna för att provåka "snickade Volvon" igen och inventera alla andra grejer sedan förra sommaren när vi var där sist.
Mormor och morfar hade dessutom skaffat varsin cykel åt dem! Lycka! 
Vi åt mat och sedan tyckte Albin att vi minsann skulle gå ner till sjön och bada. Sagt och gjort! Vissa bada och andra inte 😉 Albin, Elsa och moster badade. Kanske även Peter, jag minns inte riktigt.


Modiga var dom och simmade med hjälp ut till bryggan flera gånger.

Det blev en sen kväll, de små somnade inte förän vid 21.
Jag var galet trött hela veckan och tycktes aldrig bli ordentligt utsövd, jag la mig inte långt efter barnen. Tyvärr är mitt knä förjävligt med värk så det är både svårt att somna samt att sova 😔

På lördagen vaknade vi upp till en strålande dag!
Barnens iver kvarstod så de var uppe och väckte mormor innan 07 tror jag. Trots en sen kväll dagen innan. 
Vi höll till ute dagen lång. Jag satt mest i en stol och läste. Såååå skönt!
Barnen grejade med både det ena och det andra. Mycket av deras saker var ju i behov av tvätt efter vintern 😉

Efter lunchen bäddade jag ner Elsa i vagnen och tog en långpromenad. Skönt! Peter följde också med ❤️ 

Elsa som inte ville med och åka vagn tuppade av och somnade efter bara några hundra meter 😉 ❤️Sedan vaknade hon lagom när vi var tillbaka hemma igen. 
Bad och cykelturer hanns också med. Och åkande i "snickade Volvon" såklart. Båten kom också i sjön. Och till middag blev det givetvis grillat.
Barnen kom i säng och somnade i skaplig tid. Vi vuxna hann sitta ute på altanen och spela kort och äta godis innan vi också sa god natt.
Jag började känna mig lite svedd framåt eftermiddagen och på kvällen såg jag ut som en kokt kräfta på bröst, armar och ben.... 
Elsa var utan blöja heeeeela dagen och klarade det galant! ❤️ Till framåt kvällen. Då hann det ske två eller tre olyckor. Men men, bra ändå! 😊 


Söndagsmorgonen tog faktiskt allihopa lite sovmorgon till framåt efter 08 tror jag. Det var bra! 😊
Barnen sög ur så mycket de kunde ur de sista timmarna på landet för denna gång ❤️

Efter lunchen packade vi ihop oss och åkte tillsammans med moster och onkel till Billa gård. En lantlig inredningsbutik med lite loppis och plantor. 

Barnen tyckte hönsen utanför var mer intressant. Och "rovfågeln"/påfågeln som Elsa sa 😉 
Vi hade lovat dem glass men det fanns ingen där så vi åkte vidare mot Bergs slussar. Först sa vi hejdå till onkel och moster. Och påvägen svängde vi förbi Helen och Nichlas och kollade lite traktor och spanade på katter. 
Påvägen till Berg kom regnet. Och det höll i sig. Men glass blev det ändå 😉 Vi trängde ihop oss under en läckande markis och åt glass på Fröken Jennys café intill kanalen. Nöjda barn med andra ord. 
Därefter åkte vi vidare hem till mormor och morfar, planen var att äta pizza där innan vi påbörjade resan hem.
Men innan maten hanns det med att plocka fram mormors och mitt gamla lego. KUL tyckte Albin! 

Han byggde en läktare där gubbar kunde kolla på rallybilarna som åkte förbi. Jättefint! 

Morfar hämtade hem pizzorna och bompan hanns med innan vi rullade hemåt. Egentligen var planen att vi skulle åkt hem på måndag förmiddag, men vi ångrade oss och åkte söndag kväll istället. Vi tänkte att den värsta helgtrafiken skulle bara över. 
Men vi hade fel! Typ var 4.e mil på E4an så tjockade igen och blev nästan helt stopp. Inte pga. olycka eller nått utan troligen enbart för att folk kör som krattor.
Så höll det på fram till Nyköping ungefär. I Södertälje blev det likadant men sedan rullade på.
Det var ganska gnälligt bak i bilen bitvis. Elsa somnade tillslut en bit efter Norrköping och sov cirka en timme. Hon vaknade när vi närmade oss södra Stockholm och samtidigt började Albin gnälla om ont i rumpan. Vi stannade och tog en bensträckare i Alby. Klockan var närmare 22 men Maxi var öppet så vi gick in där och köpte varsin banan. Barnen drog en runda på leksaksavdelningen och fick tankarna på annat 😉 
Resterande restimme gick som på räls. När vi lämnade de norra delarna av Stockholm somnade faktiskt båda barnen ❤️
Lite efter 23 parkerade vi här hemma. 
Jäklars vilka usla humör de båda små vaknade på!!! Tack och lov somnade om på stört i sina sängar efter de bytt om till pyjamas och borstat tänderna. 
Även jag och Peter la oss strax efter.
Min rygg var helt öm! Jag sitter som en kråka fram i passagerarsätet efter att vi justerat om Albins stol där bakom så han får lite mer benutrymme. Men det känns tryggt att han åker baklänges lite till, så jag biter ihop där framför ❤️ 


Det var ju faktiskt morsdag denna dag.
Jag gav ett armband från Edblads till min mamma, som hon blev riktigt kär i ❤️
Jag hade redan på fredagen fått förklarat för mig att jag skulle få min present hemma på måndagen 😊
Men Albin, Elsa, morfar och Peter var iväg och plockade lite liljekonvaljer på söndags förmiddagen och jag trodde ju att jag skulle få iallafall en liten bukett när de kom tillbaka. Men nja.... Konvaljer hade de plockat, men inte till mig. De var till mormor och mormor Siv bara. Det enda jag fick var två liljekonvaljblad av Elsa. Snopet! 

Haha! Tackarrrr 😂 


Kommentarer
Postat av: Mamma

Du lyckades verkligen med armbandet, det har jag på mig hela tiden. Tack <3

2017-06-03 @ 19:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0