Resumé av förra veckan

Har halkat efter rejält som vanligt... 


På måndagen var vi ute i det strålande vädret och letade bla. blåsippor. Tyvärr hittade vi inget mer än lite blad. MEN i myrstacken var det full aktivitet! 

Och jycken njuter för fullt ute på trappan nu när vårsolen äntligen börjar värma ❤️


Minns inte att det hände så mycket speciellt den veckan. Det lunkade nog på som vanligt bara. 
Men ett par kvällar spelade vi faktiskt spel ihop hela familjen. 
Det var Bamses honungsjakt som jag hittade bortglömd längst in i en garderob. Efter lite egenomgjorda regler så kunde vi spela alla fyra ❤️

Barnen tyckte det var jätteroligt och behöll koncentrationen under hela kvarten det tog 😉

Redan efter första omgången förstod Elsa exakt hur kast med tärningen och antal steg hon fick gå på spelplanen. Duktig tjej! ❤️


Utanför vårat köksfönster är det ingen tvekan om att våren faktiskt anlänt. Det är en riktig safariupplevelse flera gånger i veckan 😉
Rådjuren har funnit där ute från och till hela vintern och som mest har jag räknat till 12 styckna samtidigt. 
Älgar har också hållit till där. 4 som flest på en och samma gång. Men nu var det flera veckor sedan de syntes till. 
I äppelträdet trängs småfåglarna och käkar för glatta livet och nu de senaste veckorna har flyttfåglarna börjat komma tillbaka. En dag hade en hel flock på säkert över 20 stycken Sidensvansar stannat till för en matpaus. Häftigt!
Och längre ut på åkern har både sångsvanarna och tranorna återvänt. Det är vår utan tvekan! 😊
En dag när vi satt och åt middag såg vi en räv smyga borta vid skogskanten. Och en annan morgon skuttade en hare tvärs över. 
Alltid händer det något! 
Och flera gånger om dagen står det en liten jycke där utanför och gläfser 😉 

På fredagseftermiddagen var vi ut och satte upp de fina och färgglada fågelholkarna barnen gjort. Blev en riktig färgklick i trädet 😉


Nu väntar vi med spänning på att någon ska flytta in. Det ser lovande ut! Vi har flera gånger sett att både blåmesar och talgoxar suttit och kikat in i hålet 😊 



På lördagen vaknade jag upp till skönsång. Blev "väckt" med blinka lilla stjärna och paket på min födelsedag ❤️
Det var en fin dag med strålande sol. 
Barnen blev lyckliga när de slapp sina fodrade galonisar och istället fick plocka fram tunnare jacka och byxa.

- Vad fin du är i nya jackan och byxan, Elsa! 
Sa Albin när hon kom ut 😊❤️ 

Till höger ett försök till ett "fint" födelsedagskort....



Framåt eftermiddagen skjutsade Peter barnen till farmor, där de skulle sova över natten eftersom jag bjudit hem vänner på middag.
För Elsas del var det första gången att sova hos farmor. Hon tyckte det skulle bli kul och spännande och kände sig nog extra trygg eftersom Albin också var med. 
Det gick supersmidigt för pappan att lämna dem där.

Jag förberedde och grejade inför kvällen i lugn och ro hela dagen. Lugnt och skönt.
Från början var det tänkt att bli en tjejkväll och att även Peter skulle sovit borta hos farmor, men när det var så få som kunde komma så bjöd jag även med respektive, så vi blev 3 par. 
De kom vid 19, vi åt mat, drack gott, åt efterrätt, drack lite mer, snicksnackade och körde lite På spåret frågesport. Mycket trevligt! 
Kvällen susade förbi och lite efter 01 droppade gästerna av. Jag och Peter trillade i säng framåt 02. Nöjda och trötta. 
Jag hade sjuuuukt ont i min skavsårshäl under hela kvällen men under natten vände det och började bli bättre.
Och från farmor och barnen hörde vi inget på hela kvällen eller natten.

Men tror ni att vi passade på att ta sovmorgon då? 
Nä! Det gick inte. Vi var vakna båda två redan vid 07 tror jag. Och innan det hade jag vaknat till fleeeera gånger. Svårt att sova med tomt och tyst hus. 

Lite efter 11 åkte vi in till staden och jourmottagningen för att visa upp min hemska häl. Det såg ju "fint" ut tack och lov.
Vi åkte vidare till farmor och barnen. Blev bjudna på glassfika innan vi fortsatte hemåt igen.
Och allt hade gått fint. De hade ätit, sovit och lekt bra och mycket. Inga konstigheter alls. Och de hade tröttat ut varandra bra också 😉

Hemma var vi ute och njöt av det fina vädret.
Albin plockade fram cykeln lite tidigare i veckan och cyklade massor. Går finemang utan stödhjulen!
Elsa trampar på i full fart hon med! Fast med stödhjul än så länge 😉

Och jag satt och drömde vid växthuset en stund. Längtar till att påbörja allt trädgårdsjobb på riktigt! 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0