Sol. Båtrenovering. Ledighet. Cyklande. Hundsällskap.

Helgen är över. Den har känts riktigt lång! 

Från och med i fredags så är nu pappan hemma med barnen på måndagar och fredagar, ända fram till sommarlovet. Skönt för dem! 😉 Jag har istället åtagit mig några fler jobbtimmar.... 

I fredags var det sommar ute. Det har varit soligt och fint hela veckan men luften har ändå varit kylig och man har varit tvungen att vara påklädd, men i fredags var det sommarvarmt! Härligt! ❤️
Jag kom hem från jobbet vid ca. 11.30 och då hade de här hemma redan hunnit städa, vara ute, slängt återvinning, varit till brädgården och affären. Bra jobbat!
Jag kom precis lagom till lunchen och efter det gick vi ut. 
Pappan och Albin påbörjade renoveringen av båten. Den har legat uppochned och i behov av ny reling, tofter och durk i ett par år. Nu var det dags! 
Albin var superduktig med skruvdragaren.

Elsa var inte lika intresserad av båtbyggeri utan övade istället på att fiska ❤️


Vi var ute och njöt hela dagen och vipps så var det dags för middag. Grillat såklart 😉
Elsa hann dock bli så hungrig att hon fick ont i magen.
- Jag har ont i magen mamma. Jag är jättehungrig! Kom hon och gnällde för mig ❤️ 
Det är första gången jag hör henne själv dra slutsatsen att hon är hungrig. 
Hon fick ett halvt äpple och blev nöjd och kunde vänta resterande 20 min till maten var färdig.

Efter maten tog vi en cykeltur ner till badet, Albin ville så gärna provfiska sitt nya spö på riktigt!
Jätteduktig var han! Fick dock inget napp.
Jag packade med mig en matsäckslåda med chips för att underhålla Elsa med under tiden. Men hon höll sig inte särskild stilla på bryggan ändå...

Hon testade pappas spö men blev inte så imponerad av fiskeriet 😉



05.30 på lördagsmorgonen vaknade jag av att Albin klämde sig ner bredvid mig under täcket. 
Varje helg försöker vi intala barnen att vi ska ta sovmorgon och inte gå upp förän tidigast 08.00. Okej! Säger dom. Men nog sjutton är de vakna långt innan det ändå! 
Men denna morgon hade Albin med sig sin väckarklocka när han kom in till mig, för att ha koll när klockan blev åtta. Gulligt ❤️ 
Bara det att han varje helg tycker det dröjer AAAAALLDELES för länge innan klockan blir 08.00 så han är alltid uppe långt innan dess ändå. Så även denna dag. Men han var iallafall hygglig och väckte inte någon av oss andra. Han plockade fram en av legosatserna han fick i present och började bygga.
Elsa var även hon vaken och uppe långt innan 08.00. Som vanligt. 

Tyvärr var den härliga sommarvärmen borta. Solen sken förvisso men det var ändå kyligt.
Jag och Albin stannade kvar inne efter frukosten och fortsatte legobygget

Virvelvinden Elsa anslöt en bit in i bygget. Hon kan ju inte hålla sina små fingrar i styr och lägger gärna näsan i blöt. Inte så populärt av brorsan....

Men 1,5 timme senare var brandbilen färdig! Och jag hjälpte knappt till med något annat än vända blad i ritningen. 

Vi var ute större delen av dagen och grejade med lite av varje. Så länge man höll sig sysselsatt så slapp man frysa.
Peter blev nästan färdig med båten!

Jag plockade bla. en hel drös med nässlor och kokade soppa till middag. Alltså det är ju faktiskt så jävla gott! Skulle kunna äta det varje dag tror jag 😊 Och barnen äter det också faktiskt.

Gjorde våfflor också. Gott!

Efter maten gav vi oss iväg på en cykeltur igen. Albin tycker det är jättekul att cykla så vi får glatt hänga med. 

Denna gång trampade vi skogsvägen bort och tänkte köra runt sjön. Vi var lite tveksamma på hur Albin skulle orka hela varvet runt och om det skulle vara svårt för honom den biten som är i skogen över stock och sten, men det gick superbra! Han trampade på så glatt och ledde cykeln uppför de största backarna.
Elsa satt bak i stolen på min cykel och var nöjd. Hon tyckte jag cyklade jättefort ibland! 😉



Söndagen bjöds på lite mer sovmorgon, till 07 nästan 😉

Fast Albin var nog uppe väldigt mycket tidigare än så för han hade hunnit bygga färdigt ytterligare en legosats. Denna gång HELT SJÄLV!!! Han kan ❤️

Vi lämnade av barnen hos farmor på förmiddagen och åkte vidare på jobb. Peter var snäll och följde med mig på mitt måndagsjobb ❤️ 

På vägen dit rövade vi med oss Vera. Vi behövde lite hundumgänge kände vi ❤️

När vi hämtade barnen ett par timmar senare bjöds vi på pannkakslunch. Barnen hade sparat några åt oss 😉

De hade sedvanligt varit till lekparken och rastat farmor.

Även denna dag var det soligt men kyligt och blåsigt 😔
Vi tog en fika ute när vi kom hem men det var kaaaallt! Därefter jobbade vi oss varma. Grusade ytterligare en bit längs husgrunden och grävde upp en ny rabatt. 
Sedan tog vi oss en cykeltur igen. Denna gång mest för Veras skull, hon behövde göra sig av med lite energi. Hon sprang kopplad bredvid Peter. 

Jag och Elsa hade två fripassagerare i cykelkorgen. 

Vi trampade ner till badet och vände. 
Hem och laga mat och sedan var det kväll. 

Trots att Albin är uppe innan tuppen på morgnarna och varit ute och grejat hela dagarna så har han haft väldigt svårt att somna om kvällarna. Över en timme har det tagit. Jag förstår inte hur han orkar?
Jag och Peter har varit helt slut tidigt om kvällarna och kunnat somna redan vid 20. 

Soffmys ❤️

Underbart att få ha en hund här hemma igen. Det är galet tomt utan Nico ❤️ 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0