Fixarhelg

Det är så konstigt det här med helgmornar! Oftast är ju barnen uppe längre på fredagskvällen men nog sjutton vaknas det tidigt i ottan ändå! Albin är expert på detta. 

Vi försöker banka in i huvudet på honom att på helgen är det lagom att gå upp tidigast 08. Vaknar man innan det så försöker man somna om. Går inte det så kan man ligga och läsa i sängen. Och sover fortfarande resterande delen av familjen efter dessa två steg så kan man leka lugnt och tyst instängd på sitt rum.
Detta funkar sisådär.... haha! 
Som sagt Albin, han är nästan alltid först upp, oftast någon gång mellan 06-07 på helgmornarna. 
Oftast smyger han ut i vardagsrummet och försvinner in i Barnkanalen på tvn. Vi har provat att gömma undan fjärrkontrollerna så han inte kan sätta igång tvn och då inte behöver stressa upp ur sängen direkt när han vaknar, men då kommer han in till oss istället och kryper ner under täcket och ligger och snurrar åt alla håll och kanter i tristess. 
Och av någon märklig anledning så vaknar Elsa så fort hon hör att Albin är uppe och tassar. Hur gott hon än sover så känner hon av att han är uppe och får bråttom upp även hon.... 
Oftast kan de sitta ett par timmar lugnt och fint i soffan och kolla morgon-tv tillsammans ❤️ Men vissa mornar fungerar det inte alls...


Denna lördagsmorgon var Albin uppe redan vid 06 ungefär. Peter påstår det iallafall. Jag sov som en gris till lite innan 08. Då vaknade Elsa, som låg bredvid mig.
Ja helt otroligt att hon sov så länge trots brorsans tidiga uppstigning! 

Framåt 09 dukade jag fram frukosten och strax efter anslöt de två konsertgubbarna. 
De hade haft det jättebra kvällen innan och var så nöjda. 
Elsa som vanligtvis är så himla blyg försökte faktiskt inte gömma sig undan från kusin Baloo en endaste gång! Men hon undvek allt vad hon förmådde att råka titta på honom. Haha! ❤️
Albin var mycket coolare som vanligt. 

Ganska snart efter frukosten vinkade vi hejdå till Baloo. Han skulle fortsätta sin besökarturne innan han skulle flyga hem morgonen efter. 
Och jag kunde pusta ut efter ha försökt kommunicera på engelska. Haha! 


Resten av förmiddagen och en bit in på eftermiddagen så höll vi till ute. 
Peter hjälpte mig fixa lite ytterligare ute i hönshuset. Man får liksom testa sig fram 😊 Det är lite pyssel nu när de mesta dels tillbringar sin tid inne i hönshuset. Vattenautomaten måste ju stå relativt skyddat, ventilationen måste vara tillräcklig och så måste det rengöras en hel del. 
Men jag gillar allt det där pysslet med dem ❤️
När vi höll på där hos dem så fick de gå ut fritt. De flaxade överlyckliga ut men höll sig i närheten och ville ganska snart in och kuckilura igen. 

Senare på eftermiddagen tog vi en cykeltur ner till sjön. Lite is hade lagt sig och någon badlust infann sig INTE!

Efter middagen kollade vi film och åt godis i soffan hela familjen ❤️




På söndagen var ingen uppe vid 06! Tror faktiskt även Albin tog en gnutta sovmorgon till lite efter 07 iallafall. Bra gjort!

Även denna förmiddag spenderades ute.
Jag öppnade upp på vid gavel åt pullorna återigen men de gjorde sig inte besväret med att sticka ut en endaste klo. Haha! Det var ju vitt på backen dagen till ära och det tilltalar dom inte det minsta.
Jag schasade ut dem i hönsgården när jag mockade, de satt precis utanför och surade och väntade på att få gå in igen 😊

Jag tömde komposten på finfin mull. Behöver ju göra plats i den så vi kan kompostera alla köksavfall hela vintern. 

Sedan plockade jag upp den sista potatisen (som jag hade glömt bort). Och även några morötter och palsternackor.
Fantastiskt att kunna trädgårdsarbeta och skörda i slutet av november! ❤️
Några vårlökar grävde jag ner också. De hade jag också glömt bort att jag köpt för läääänge sedan. Men det är lugnt! De hinner blomma till våren ändå 😊 

Peter fick hjälp att köra in ved. Nu slipper vi frysa och duscha kallt i några veckor till 😉



Klockan 15 var det dags för andra passet med Tabata och jag lyckades faktiskt lura med mig Peter dit! 
Det var kul att köra ihop! Och fan så jobbigt det var. Men jävligt skönt efteråt.
Barnen var hos farmor under tiden och vi åt middag där innan vi åkte hem. Tackar! 

Och sedan var ännu en helg förbi... 


❤️❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0