Helg med minisemester

I fredags var Peter ledig och hemma med barnen. Lyllosar!

När jag slutade jobbet så möttes vi upp hos farmor och blev bjudna på lunch. Lyx!
Sedan åkte vi hem och fixade lite samt packade det sista i husvagnen och styrde sedan upp mot Rullsand.
Det är cirka 14 mil dit och vi hann stanna två gånger innan vi kom fram. Det var Elsa som såg till det....
I Hallstavik, knappt 20 minuter hemifrån så blev hon kissnödig. Trots att vi bad om att alla skulle kissa innan vi åkte hemifrån.
Därefter hann vi väl åka typ 20 minuter till innan vi fick stanna i Norrskedika för då var Elsa bajsnödigt. In i husvagnen på toaletten men inte sjutton kom det något.
När vi ändå hade stannat så åt vi varsin banan innan vi åkte vidare den sista biten. Och Elsa somnade faktiskt så det blev lugnt och tjatfritt 😉

När vi valt plats på den ganska tomma campingen och ställt upp vagnen och vi tänkte tända grillen så kom regnet. Typiskt! Jag var superhungrig! Och massa mygg var det också!
Regnet drog förbi ganska snabbt så vi fick mat. Det blev den obligatoriska grillade hamburgaren 😊

Efter maten reste vi tältet och efter det tog vi en promenad ut på stranden.

Härlig kväll ❤️ Ungarna grävde en massa och hade skoj. Jag var mest bara väldigt trött.

Innan det var läggdags så hanns det med lite ostbågar och tv för de små ❤️

Hela familjen sov som stockar hela natten.

På lördagen vaknade vi faktiskt efter åtta! Pappan vaknade upp med världens huvudvärk. Men efter lite frukost, kaffe och tablett så gav det med sig.
Efter en faktiskt väldigt lugn och trevlig morgon, utan massa tjafs och gnäll, alla instängda i lilla husvagnen så åker vi iväg på utflykt.
Vi åker till Älvkarleby. Där besöker vi Laxön och kollar in vattenkraftverket.
Häftigt ställe!
Laxön har sedan 1800-talet använts av militärens ingenjörer, där de övat på brobygge m.m. Nu är det bara ett turistmål och fiskesugna där.

Och vattenkraft anläggningen var häftig även den. Vore coolt att få se när de öppnar upp dammluckorna och allt forsande vatten.

På ön fanns det både restauranger och caféer. Små handelsbodar, ateljéer och gym. Det mesta var ju stängt nu så här sent på säsongen men ett café var öppet och där åt vi lunch.

Sedan åkte vi vidare ut mot E4.an för att kolla in Dragon Gate. Hotellet som byggdes för flera år sedan men som sedan dess stått tomt och obebott.

Märkligt och annorlunda bygge men samtidigt häftigt.
Det finns en dokumentär om hela historien på sverigesradio om ni vill lyssna 😊

Därefter åkte vi vidare till Skutskär. Målet med den trippen var att hitta en affär så barnen kunde köpa lördagsgodis och sluta tjata om det.... Vi hittade en Willys och utanför på parkeringen var det loppis. Jackpot! 😉 Den enda som fyndade av oss var Elsa, hon hittade fina dockkläder till sina bäbisar.

Peter ville prompt åka förbi Sulfit fabriken innan vi åkte tillbaka till campingen. Det luktade apa!
- Det luktar rutten blomkål! Ylade Albin i baksätet och han hade så rätt. Blääää!

Eftermiddagen sprack upp med sol så vi satt ute och njöt en stund.
Som vanligt valde vi en plats alldeles intill lekparken 😉

Ungarna mosade i sig sitt godis och sysselsatte sig själva en bra stund.

De hade med sig sina bilar och dundrade runt med på campingen 😉

Sedan blev det en sväng ut på stranden igen ❤️
Ungarna var pepp på att bada men insåg att det var ganska kallt. Albin snubblar dock när han springer och får ett lite ofrivilligt dopp. Haha!
Elsa doppar sig lite halvt.

Middag åt vi på strandrestaurangen.

Ungarna valde Tacobuffé. (Det ser ut som Elsa håller på att spy på bilden men det gjorde hon inte 😊)
Efter maten hade de bråttom bort till lekparken. Jag och Peter satt kvar en liten stund, tills att Elsa trillar ner från stegen upp till klätterställningen. Det gick bra, hon landade mjukt i sand och kottar.

Det fanns ju minigolf också och efter vi spelade i Östhammar för några veckor sedan så fick ungarna blodad tand, de skulle spela! Och så fick det bli. Ungarna spelade och vi assisterade. Jätteduktiga var dom! Och Albin fick faktiskt till bara TVÅ slag på en bana och tre på en annan. Helt otroligt! 😊
Elsa fick mest sjuor 😉 När det var två banor kvar hade hon lessnat helt och kastade in handduken. Bra jobbad ändå! ❤️

Vi gick vidare till den andra stranden och njöt ytterligare lite av den sista kvällssolen.

Barnen var såååå trötta men väldigt nöjda ❤️ På vägen hem hittade vi en igenbommad glasskiosk, men det hindrade dem inte från att beställa glass 😉

Trots en fullspäckad dag så var lite tv och ostbågar ett måste innan de kunde gå och lägga sig.

Jag sov som en kratta den natten. Och på morgonen kände jag mig fullkomligt ledbruten i ryggen. Ajaj!

Det var en fin söndag vi vaknade upp till. Återigen fick vi till en riktigt trevlig och lugn frukost tillsammans ❤️

Förmiddagen ägnade vi åt att ta en promenad ut på naturreservatet Billund som ligger alldeles intill campingen. En mycket skön promenad.
När vi var nästan längst ut på udden satte vi oss på en stock på stranden och fikade.
Vi alla fick lite Ölandskänsla av att sitta där ❤️

Albin var superduktig och gick hela vägen, fram och tillbaka, på egna ben utan något trilsk ❤️ Det blev ändå lite mer än 5 kilometer!

Elsa gick väl några hundra meter allt som allt 😉

När vi fikat klart och skulle gå tillbaka bröt Elsa ihop totalt när hon inte fick ta med sig två stenar hon plockat. Vi förklarade att det var ett naturreservat och att man inte får ta med sig något därifrån, men det var hon inte mottaglig för alls. Jag la dom i en buske och sa att vi letar upp dem nästa gång vi kommer dit igen

Massa havtorn buskar fanns det längs hela stranden! Surt och gott 😊

Elsa somnade nästan i vagnen på tillbaka vägen. Men bara nästan 😉

Sedan var det dags att packa ihop allt på campingen. Det gick smidigt och lätt. Denna gång slapp vi regn och tältet var torrt!
Lite innan 14 börjar vi rulla hemåt.
20 minuter innan vi var hemma var vi tvungna att stanna. Elsa var kissenödig. Samma plats vi stannade på på uppvägen. Haha!

Alla var vi vrålhungriga när vi kom hem så jag ställde mig och slängde ihop lite middag medan Peter packade ur.
Ungarna var glada att vara hemma och satte sig i jobb bums.

En bra och mycket härlig helg! Vi har fått tillbaka lite hopp om att kunna ha en tillfreds familj utan otaliga bråk och tjafs om allt och inget ❤️