Ny syn på världen

Tidigt i våras var Albin till barnmottagningen pga. att han mer ofta fick huvudvärk och även migrän.
Doktorn remeterade honom vidare till ögonmottagningen.
I Maj var han där. Träffade en sköterska och fick göra syntest. 
Testet var en bagatell. Han såg långt mer på de minsta raderna. Och kunde dessutom alla bokstäver ❤️ 
Trots det goda resultatet remeterades han vidare till ögonläkaren för säkerhetsskull.
(null)
Imorse var det dags! Vi fick med oss ögondroppar hem vid förra besöket och jag droppade i dom redan här hemma imorse, så vi slapp sitta att vänta en massa där.
Två droppar i vardera öga skulle det vara. Efter första droppen konstaterade Albin att de sved väldigt! Jag lyckades tillslut få i de resterande tre också och med en gång blev världen väldigt suddig för honom. Vi visste ju om det men Albin tyckte det var riktigt jobbigt. Han började nästan gråta innan vi kommit ut till bilen. Det var svårt att hitta skorna och svårt att greja dragkedjan på tröjan ❤️

8.00 var vi på plats och vi fick komma in omgående. Undersökningarna gick super fort och redan 8.15 var det klart!
Resultatet visar att han är preciiiis över gränsen till översynt (anstränger ögonen på nära håll) och läkaren ordinerade alltid åtgärd hur lite över gränsen det än är. 
Så Albin gick därifrån med ett recept på glasögon. Dom ska han använda hela tiden och om ett år gör vi en utvärdering.
Är det migrän han har så är det ganska osannolikt att det är pga. synen. 
Och översyntheten kan mycketväl vara helt normalt med tanke på att kroppen ej är färdigutvecklad. Och troligtvis kommer det växa bort. 
Men nu är det bara att avvakta och se. Och vi måste komma iväg till optikern snarast ❤️

Albin verkar helt chill med situationen.


Planen var att jag skulle åka och lämna honom i skolan efter undersökningen men han såg fortfarande väldigt suddigt och vi fick veta att det kan sitta kvar till nästa dag.
Jag frågade vad han trodde, om han trodde han kunde vara i skolan eller om det skulle bli för jobbigt.
- Nä jag kan nog inte det. Vi ritar ju varje dag och jag ser ju inte vad jag ritar eftersom det är så suddigt ❤️ 

Då fick det bli en nödlösning. Han följde med mig till mitt första jobb och hämtades ganska snart upp av pappan. Han kunde tack och lov ta ledigt resten av dagen med kort varsel. 
(null)
En Albin med konstant superstora pupiller ❤️
Läkaren sa att ögondropparna gör så att synen blir som hos äldre. Svårt att ställa om och fokusera. Så nu vet han hur farmor, farfar, mormor och morfar ser. Ni med glasögon 😉 


Pappan och Albin ägnade resten av dagen åt att åka ut till Arlanda och kolla flygplan och äta på Donken. På hemvägen stannade och fika hos farmor.

När jag och Elsa kom hem lite efter 15 så var han ute och cyklade. 
Pupillerna var fortfarande väldigt stora men han påstod att han såg bra igen.
Knappt en timme senare lägger han sig i sängen med huvudvärk ❤️ Efter en alvedon och en sval handduk på pannan så repar han sig och kan äta middag med oss. 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Jag har också droppat ögonen och det är jobbigt att se efter det!
Vilken tuffing du kommer bli med snygga glasögon ❣

2018-08-30 @ 22:05:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0