Julen 2017

Gör nytt försök att försöka komma ifatt 😊

Lördag 23 december
Jag och Peter ägnade förmiddagen åt att städa ur och bädda in nytt och fräsch i hönshuset. Det var kallt, snöigt och blött ute så de fyra små damerna var måttligt roade av att bli utestängda i hönsgården medan vi höll på. Haha! De trängde ihop sig på den lilla balkongen och hängde på låset. 
Ett par timmar senare när det torkat upp tillräckligt och vi bäddat in ny spån och halm fick de äntligen komma in igen. Men Agda var supersur och satt kvar på pinnen ute. Jag försökte mota in henne men då högg mot mig istället. Haha! Vi lät henne sitta kvar och jag var ut flera gånger för att se om hon behagat gå in till de andra tre, men icke! 
Tillslut när det var kolmörkt ute tog jag på mig handskar och lyfte in henne. Jävlar vad hon skrek! Haha! De andra tre damerna var iallafall nöjda och belåtna med rent hus ❤️
(null)

Ungarna var nu feberfria men istället hade de snoriga näsor.
Jag mådde hyfsat. Mäktade med hönsbestyren, julfix inne och middagslagning. Därefter var jag heeeeelt slut.

Mormor och morfar kom upp på eftermiddagen och framåt kvällen kom också moster och onkel. Fullt hus! ❤️

Albin och Elsa skrev ett sista brev till tomten och la ut det på trappan tillsammans med ett par skumtomtar 😉

Kvällen ägnades åt monopolspel men jag hade ingen ork kvar till att vara med tyvärr.


Söndag 24 december JULAFTON
När vi vaknade på morgonen så visade sig att tomten varit här under natten och lämnat paket under granen. 
(null)

Efter paketöppning och frukost begav vi oss alla till kyrkan. Pappan skulle jobba sitt sista pass för detta år och vi hängde på. Trevligt.
Sedan åkte vi hem och började fixa i ordning all julmat.
Vissa hjälpte till med maten och andra sysselsatte sig med nya julklapparna 
(null)

Jag var vrålhungrig när vi stod och förberedde men när det äntligen var färdigt och vi satte oss och högg in så hann jag bara typ smaka innan allt stod mig upp i halsen och jag började känna mig risig återigen.

Efter maten var det dags för ytterligare lite julklappsutdelning. Främst för barnen såklart.
Albins önskelista innehöll ju bla. en bilbana och han spanade som attan efter ett paket som kunde innehålla det. Men dessvärre gick han bet. 
Istället fick de varsin "padda" av moster och onkel. Bortskämda barn! 😅 

Framåt 15-tiden drog Peter och jag iväg. Jag hade nämligen lovat bort mig att tomta på tre olika ställen. Helst av allt hade jag velat lägga mig och dra täcket över huvudet, jag var helt slut i kropp och knopp. Men det gick ändå och vi var hemma igen runt 17-tiden.
(null)

Då var det fullt hus här hemma! Farbror Anus med familj hade anslutit. Och farfar.
Och ganska snart såg vi en ljuslykta på baksidan.... Det var Tomten som kom med en säck på ryggen! 
Elsa satt fast som ett plåster på pappan ❤️ Albin var avvaktande även han men vågade iallafall ta emot sitt paket ❤️
(null)
Därefter blev det fika med massa godsaker. 

Resten av kvällen ägnade ungarna åt sina nya "paddor". Lugnt och skönt 😅 

Jag har för mig att vi alla la oss hyfsat tidigt. 


Måndag 25.e. Juldagen

Jag var helt sänkt. Bakslag delux. Låg i sängen 99% av dagen. De andra fick klara sig själva.
Farmor kom hit mitt på dagen och barnen fick lite mer klappar. Elsa fick kortköpsterminalen hon önskat sig. Jisses vad högt den pep! Men hon var såååå nöjd ❤️
Mer minns jag inte av den dagen.
Ursprungsplanen var att mormor Siv och Helen skulle kommit upp men de avstod pga. alla baciller som snurrade runt här hos oss. Fullt förståligt! 
(null)
Tisdag 26.e Annandagen

Minns inte riktigt hur dagen såg ut men jag har för mig att jag mådde lite bättre igen och att vi var ute litegrann.
Våra gäster tackade för sig och åkte hem. Först moster och onkel och framåt eftermiddagen även mormor och morfar.
Då blev det tomt här hemma. Tror inte vi gjorde så mycket annat än tog igen oss 😉 

Onsdag 27.e.
Då var det vardag igen. Eller iallafall för mig. 
Peter och ungarna hade jullov medan jag fick återgå till jobb. Det var bara tre "små" jobb jag hade men det räckte gott och väl! Jag var helt matt och slut när jag kom hem till middagen. 

Torsdag 28.e
Jobb för mig igen. Tack och lov var det bara ett jobb men det räckte. Det var ganska mycket att ta igen efter alla röda dagar...

När jag kom hem svirade jag bara om och så satte vi oss i bilen hela familjen och styrde mot Uppsala och Ikea.
Inköp av skåp till ombyggnaden av Albins rum inhandlades. Och mat åt vi också. 
När vi kom hem var det läggdags för ungarna. 
(null)

Fredag 29.e 
Förmiddagsjobb för mig. Sovmorgon för resten av familjen. Har för mig att Peter sa att de sov till efter 09. Skräll!!!

Jag kom hem vid 11.30. Käkade, packade iordning det sista och styrde sedan ner till Linköping. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0