Lillstumpan Elsa

Vår lilla lillstumpa är inte så liten längre, hon har huxflux blivit en stor och redig tjej ❤️

Hon är frågvis och hungrig på att lära sig nya saker.
Hon har enorm fantasi! Hon hittar på lekar och egna historier.
Hon är förståndig och har mycket självförtroende (mestadels).

Ordet "fast" är en favorit.
- Elsa, kan du ta på dig pyjamasen nu.
- Fast jag ska bara....

- Elsa, dags att äta.
- Fast jag ska bara...

Och många meningar inleds med "vet du..."
- Mamma vet du..... 
eller
- Fast vet du....

Gnäll är något som förekommer väääääldigt ofta. Typ hela tiden. 
Ibland undrar jag om hon glömt bort hur man pratar utan att gnälla. Det är tröttsamt!

(null)

Och hon har ett hiskeligt humör. Och då menar jag HISKELIGT! 
Glada Elsa kan sekunder efter förvandlas till riktigt sura och griniga Elsa.
Klockan 06 på morgonen när vi måste gå upp är det värst. Hon är aldrig glad på morgonen. Varenda morgon åker hon hemifrån sur och skrikande. 

Detta humör börjar gå oss på nerverna på riktigt nu. Det har hållit på sedan i somras men nu har det eskalerat ännu mer. 
I somras var det en period då jag kände att jag och Elsa inte tålde varandra. Vi gick varandra på nerverna konstant. Nu är vi där igen. Nu är hon konstant gnällig i min närhet. (Gnäll är det värsta jag vet.)

Vissa dagar, eller typ alla dagar så duggar utbrotten tätt. Man vet aldrig vad som kan utlösa det. Det kan räcka med att man ber henne borsta tänderna eller serverar en macka med "fel" pålägg på. 
Hon skriker sig blå beter sig som en galning. 
Nu de senaste dagarna har hon börjat klampa skrikande in på sitt rum och slänga sig på sängen och sura. Mycket bättre i mitt tycke 😊

Såhär ser hon ut arg 😉❤️
(null)
Där på dörrmattan satt hon och illvrålade i över en kvart när hon inte fick följa med pappan och brorsan fram och tillbaka till affären. 

Det är banne mig inte lätt att vara 3 år...


Jag vet inte om hon är så jättelik storebror längre? Inte i sättet iallafall.
Brorsan har mestadels varit så ordentlig och lugn. Han har vetat vad som är rätt och fel och inte ofta haft behov av att utmana ödet.
Men Elsa är tvärtom! Hon är en liten virvelvind i kombination med Lotta på Bråkmakargatan. 
Hon ritar på möbler och sig själv med pennor, river sönder böcker (som hon anser sig inte tycka om) och kastar saker omkring sig. 

Men samtidigt är hon otroligt ömsint och omhändertagande med sina dockor och nallar. De sköter och pysslar hon om mest hela tiden när hon är hemma. Lagar mat och matar, klär av och på, byter blöjor och söver ❤️  Och hon leker gärna att hon själv är en bebis.
Dagisleken är fortfarande mycket aktuell. 
Men lägga pussel, leka med lego och leka bondeleken med brorsan är också skoj. 

Mycket fantasipersoner hittar hon på också. 
"Jobbarkompisen" och "grannen" pratade ju både hon och brorsan väldigt mycket om sedan typ två år tillbaka men nu nämns dom ytterst sällan. Istället är det nya hittepå personer som nämns lite titt som tätt.
Tex. så hade Elsa berättat för pappan idag att hon har en till mamma som heter Agneta som är 20 år och bor i Rimbo. 
Där ser man 😅 


Hur som helst så är hon en helt fantastisk liten varelse ❤️ Och trots det vidriga humöret så är hon väldigt charmig och go ❤️ 


Kommentarer
Postat av: Syrran/moster

Å älskade Elsa ungen. Mycket kärlek, känslor, frustration och fantasi som ryms i en liten 3 åring. Men så go du e endå 😍

2018-02-03 @ 20:02:12
Postat av: Mormor

Fast vet du, lilla älskade Elsa är en riktig gosunge. Med mycket humör och känslor. Precis som en treåring ska vara. ❤ 🤸‍♀️

2018-02-04 @ 09:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0