Semesterresan 2019 dag 4

Semesterfeeling hade infunnit sig hos hela familjen och vi sov till 9.00!!! Eller vi väcktes då av att Peter började styra med frukost.

Efter frukosten snörde vi på oss bra dojjor och styrde mot Skuleberget. Vi skulle bestiga berg! Alla var taggade till tänderna!
Vi hade läst på och sett att det fanns en 2,5 km lång led upp till toppstugan och den skulle fungera bra med barn. Och i toppstugan kunde man käka våfflor. Perfekt tyckte vi!
Dock fick vi av en slump se att toppstugan endast hade öppet på helger såhär tidigt på säsongen. Snopet! Vi hade ju inte packat med oss någon ordentlig matsäck.
Men vi beslutade oss för att ändå börja vandra uppåt, så långt vi orkade. Och turligt nog hade jag slängt ner liiiiite nödproviant i ryggsäcken innan vi åkte hemifrån.

Första biten var väldigt brant och gick genom skog. Ju högre upp vi kom ju kalare blev det och bitvis var det bara berg.
Världens utsikt över höga kusten! Och fantastiskt väder!
Ungarna var såååå duktiga! Speciellt Elsa, som annars ofta gnäller efter ha gått tre meter.... Hon kämpade på som bara den uppför ❤️
(null)

Flera gånger trodde vi att toppen var nära men insåg snart att det inte var toppen... Vi gick och gick.
Tillslut fick vi syn på toppstugan mellan några trädtoppar och vi alla blev nästan gråtfärdiga när vi såg hur långt bort den fortfarande var. Haha! Vi beslöt oss för att vara nöjda med hur långt vi kommit. Ca. 215 m över havet. Inte illa pinkat! (Toppstugan låg på ca 225 m tror jag)
Vi satte oss och njöt av utsikten och delade vår lilla påse med nötter och drack vatten. Sedan började vi vandra neråt.
Då kom gnällElsa tillbaka.... jisses! Men efter några hundra meter glömde hon bort sig och bara gick och gick igen.

När vi kom ner letade vi omgående upp ett ställe att käka lunch på. Det smakade mycket gott!

Efter lunchen åkte vi vidare till Mannaminne.
Ett ställe ute i ingenstans med hur mycket bråte och byggnader som helst.
En konstnär som hette Anders Åberg (tror jag) arbetade fram detta ställe under många år. Samlade, köpte och fick saker, allt mellan himmel och jord och från överallt i världen.
Nu är han död men stället drivs vidare.
Som sagt det fanns ALLT där. Och oftast inte bara en sak av varje, utan en hel samling.
Det fanns gamla tunnelbanevagnar, bilvrak, flygplan, uråldriga jordbruksredskap, konst utställningar, sågar, skrivmaskiner, en mammut och en ungersk gammal gård. Bland annat.
Det var vi och ett gäng pensionärer där. Haha!
(Finns en dokumentär på svtplay om stället och konstnären)
(null)
Man hade kunnat spendera många timmar där men vi var rätt trötta efter bergsbestigning i värmen och hade lite otåliga barn så vårt besök blev bara någon timme.

Resten av eftermiddagen och kvällen tog vi det chill på campingen. Ungarna lekte och höll sig sysselsatta mestadels.
Efter "middagen" gick vi ner till fiskrestaurangen alldeles nedanför campingen och köpte glass. Sedan förbi campingens kaniner. Elsa ville gärna ta med sig dem hem 😉
(null)

Albin blev bångstyrig vid duschen just innan läggdags och kunde absolut inte somna. Suck!

Ännu en helt fantastisk kväll ute. Vi satt ute och njöt i solnedgången ❤️