Semesterresan 2019 dag 11

Idag kunde vi äntligen äta frukost ute igen! Underbart att slippa trängas inne i vagnen.

Vi har fått riktigt slöa morgonvanor hela familjen den sista tiden. Alla sover till lite efter 9. Och frukost blir det inte förän närmare 10. Haha!
Måste vara fjälluften som tagit musten ur oss.

Albin vaknade på mycket bättre humör och var som förbytt från igår.
Elsa var istället rätt ilsk. Det var fel bröd till frukosten (fast hon var med och valde i affären kvällen innan) och fel byxor jag lagt fram.... Men det ordnade upp sig efter att alla morgonbestyr var avklarade 😅 och hon kunde springa bort till lekparken medan vi packade ihop oss igen för att åka vidare söderut.
Albin var otroligt hjälpsam. Såhär ordningsam har han inte varit på hela resan. Och vi har ju liksom packat ihop oss ett antal gånger under dessa 11 dagar.
Han var med Peter och tömde toa och spillvatten, vevade upp stödben, vek ihop stolar osv. Vi hann knappt med i hans tempo!

Att packa ihop och förbereda för avresa känner vi oss som riktiga proffs på nu vid det här laget 😇
(null)
Denna gång kom vi inte iväg förän efter 11.

Från början var vår plan att åka via Åre hem, men vädret ser inte ut att vara någon höjdare kommande dagar så vi skippar den avstickaren.
Först tänkte vi stanna till i Östersund, men det låg enbart lite mer än en timme från Strömsund och det kändes så fjuttigt att åka. Och allt annat för långt bort.
Vi ville ge barnen en camping med nått att göra.
Jag lyckades nosa upp en liten camping en bit innan Sundsvall, Stöde camping. Med både fiske och pool. Vi chansade och tog sikte dit.
24 mil på e 45 och e 14.
Barnen hade tack och lov en mycket mycket bättre bilåkar dag idag. Otroligt!

Cirka halvvägs lyckades vi denna gång hitta en lite schysstare rastplats (än p-fickorna vi förut lycktas pricka in) intill Gimån.
Det fanns tom. mathak där men vi kokade varmkorv och åt. Smakade riktigt bra!
Innan vi åkte vidare gick vi ner till ån och tittad. Tydligen bra fiske där.
Och mygg!!! Det och knott har vi varit förskonade ifrån i Klimpfjäll pga. att det varit så kallt och dåligt väder 👍
(null)

Vi åkte vidare och var framme på i stöde vid 16.
En liiiten lugn camping. Intill älven Ljungan.
Tyvärr stängde den kommunals badbassängen bredvid redan 17 så vi hann ej bada. Men det var inga sura miner för det.
Någon lekplats fanns det inte heller men det gick ju att fiska. Så det räddade allt.
Vi ställde iordning vagnen illa kvickt igen och plockade fram fiskespöna och gick ner för backen och började kasta.
På typ tredje kastet fick Albin napp och lyckan var total! En liten abborre. Och en stund till efter det fick han napp igen. Återigen en liten abborre.
(null)
Jag tog gladeligen en rask promenad bort till affären och köpte en påse grillkol så vi kunde äta fångsten till middag 😉
Peter fick inte ett enda hugg och jag kastade också några gånger utan några känningar alls.
Måttligt stolt Albin! Äntligen fisk på kroken!

Efter middagen tog vi en promenad och hittade en liten Stig uppför ett berg precis utanför campingen. När vi kom upp på toppen hamnade vi vid en hembygdsgård och en otrolig utsikt!
(null)
Elsa blev nödig så vi fick börja gå hemåt.

Jag skötte disken och tog en dusch.
Läggningen var tydligen ganska tjafsig. Övertrötta som vanligt.
Men när de väl somnat sover de som stockar.

Nu ska även vi lägga oss.
Morgondagen är inte helt bestämd.
Rullar vi vidare eller stannar vi?