Elsa 5 år

Nu kommer äntligen 5 års uppdateringen! 

Tänk att vår lilla lillstumpa är hela 5 år gammal! Nu är det bara 1 år kvar på dagis och sedan börjar även hon skolan. Helt galet! Hon är riktigt laddad redan nu. Jag har en känsla av att det finns risk för tristess de sista två terminerna... 


Vårt lilla yrväder har blivit så himla redig och klok. Det trodde jag skulle dröja länge till. Nu är det tom. så att jag litar mer på henne än storebrorsan... 


Det är mycket humör i den lilla damen. Det var ganska lugnt ett tag under vintern men nu har det tagit ny fart igen. Gnäll är hennes specialité.... Men skrikutbrotten där hon knyter knut på sig själv i vreden var det länge sedan sist med. 

Öronen fungerar väldigt dåligt ibland. Speciellt när man ber henne sluta med någon pågående dumhet eller dyl. Då tittar hon bara på en och fortsätter.... En liten retsticka! 

Fantasin flödar! Hon leker rollekar med dockor, Barbie, lera och enbart sig själv. 

Hon ritar och skriver massor och det rykande åtgång på papper. Och överallt hittar man små lappar med kludder på.

Hon har riktigt bra koll på bokstäverna och kan skriva nästan alla när man säger dom. Sitt eget namn samt många andras namn kan hon skriva helt utantill. 

Räkna gör hon plättlätt! Hon har tom. full koll på att efter 29 kommer 30 osv. Och på engelska kan hon räkna till typ 11 eller 12. 

Hon älskar att leka skola.

Prata älskar hon också. Ibland känns det som ens öron ska trilla av och det är svårt att lyssna på allt. Hon hittar på små historier och skrattar gott åt sig själv. Och pratar nästan hela tiden med sig själv. Vad hon än gör. 

Dagisleken med alla dockor leker hon fortfarande titt som tätt. Då dukar hon upp frukost eller lunch och sätter alla barnen runt bordet och matar och pratar med dem. Hon är väldigt öm och omhändertagande om dem. 

På paddan är det nästan enbart youtube som ägnar sig åt. Då plöjer hon klipp med bla. Dollystyle, tårtbakning, andra barns klipp om allt mellan himmel och jord samt melodifestivalen.

Hon älskar musik! Och kan tralla med i typ alla låtar som spelas på radion. Och dansar gör hon också. Ser henne ofta stanna framför spegeln och göra några moves samtidigt som hon sjunger. Favvo artister är Laleh, Miriam Bryant, Dollystyle samt årets låtar i melodifestivalen.

Ute är det lekstugan som är det bästa tillhållet. Hon lagar mat och bakar en massa där inne. Och bjuder gärna oss andra. Gunga är också skoj. 

På kvällarna somnar hon oftast ganska omgående efter nattningen mellan 18.30-19. Hon har dock en vana att i sömnen tassa in till oss (nästan) varje natt och trängas. (Och gnissla lite tänder så pappan får kalla kårar och flyr.)

Blygheten är såååå mycket bättre än vad det var för ett år sedan. Visst är hon fortfarande blyg men inte så pass att hon vill sjukna genom jorden eller krypa in under skinnet på någon annan. Nu är hon mer osäker och rädd för att råka göra fel eller klanta sig. 



Hon har storlek 110/116 i kläder och ca. 28/29 i skor.

Är 115 cm lång och 20 kilo full av kärlek. 



Igår var hon till BVC för 5 årskollen. Sista besöket där! Nästa gång är det hos skolsköterskan.

Det gick jättebra! Men oj så blyg hon var. Men hon bet ihop och redde ut det mesta själv. Syntestet blev godkänt. Och istället för att peka på bokstäverna på lappen i knät så sa hon nästan alla. (O, H, V, P tror jag det var)

Hörseltestet gick också galant! (De hade missat att journalföra resultatet vid 4 års kollen så hon fick göra det en extra gång nu.)

Och så var det ju den där sprutan.... Med tanke på hur det gick förra sommaren när hon skulle ta TBE-vaccin så var jag lite orolig. (Då skrek hon som en stucken gris redan innan hon blev stucken och fick bara i sig 1/2 dosen för att hon inte satt stilla) Jag velade om jag skulle förvarna henne om att det var spruta eller låta det bli en "överraskning" på plats. Inget av alternativen kändes bra. Men när vi pratade om den stundande 5 årskollen anade hon själv att det skulle bli spruta så jag slapp säga nått. Fantastiskt!

Och det gick suuuuperbra igår! Hon satt blickstill i mitt knä och sköterskan var otroligt snabb och proffsig. Jag hann inte med och inte heller Elsa. Vips så var det klart! Och med en gång vände sig Elsa till mig och sa:

  • Nu kan jag ta fästing sprutan också! 

Igår kväll och idag har hon istället desto mer ont i armen. Men oj så stolt hon är! 

Hon är lång! Ligger lite över kurvan och vikten följer med perfekt. Och har ett exakt BMI. 



Och förr förra fredagen var hon till tandläkaren på 5 års koll. Även det gick toppen! 

Hon satt i mitt knä i tandläkarstolen och gapade så beskedligt. Tandläkaren fick tom. peta och skrapa på tänderna. 

Allt såg jättefint och bra ut! 


(null)

❤️ Lilltjejjan dom numer är vår stortjejja! Älskade du ❤️ 

Kommentarer
Postat av: Moster

Älskade Elsa att du redan är så stor och redig. Det är en ära att få vara din moster och jag njuter varenda sekund av det. Att du är omhändertagande syns verkligen när du är med Edwin också och han kunde inte få en bättre kusin. Vi älskar dig Elsa ❤

2019-05-18 @ 22:09:28
Postat av: Mormor

Älskade lilla Elsa❣ Så roligt att läsa allt om dig. Jag håller med mamma om allt. Du är så duktig och omtänksam . Vi längtar efter dig ofta❤ Mormors stora gullunge är det nu.

2019-05-18 @ 22:42:38
Postat av: Morfar

Du är så duktig Elsa,klarar det mesta nu.

2019-05-18 @ 23:10:19
Postat av: Farmor

Kära Elsa, du är både stor och vacker och vet så mycket. Det är roligt att leka med er. Jag ser att du kan redan flera olika jobb och och vad man lär sig i skolan. Jag är så stolt över dig :-D

2019-05-19 @ 07:38:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0