Vi funkar mycket bättre nu

Förrförra veckan och helgen var katastrof! Fy sjutton vilken osämja vi hade här hemma. Alla hade ätit taggtråd och citron. Vi tålde inte varandra.

Vi gick in i den nya veckan med gott mod men måndag morgon gav ingen lysande start tyvärr.
Elsa vaknade, eller väcktes på världens uslaste humör (som hon tyvärr ofta gör men det har blivit bättre på sistone). Jävlar så sur hon var!
Hon fick det att brinna till riktigt ordentligt i huvudet på pappan och han ballade ur rejält.
Första gången han tappar besinningen så pass.
Elsa kom iallafall av sig i sitt usla humör och blev spak.
Jag i min tur fick ett utbrott på Peter för hans utbrott.
Och Albin stack ut huvudet ur sitt rum och tillrättavisade sin pappa.
Haha! Vilken bra start 06.25 en måndagmorgon....

Hursomhelst, pappan och Elsa kom tillslut iväg till dagis och jobb. Och jag fick dem båda att säga förlåt till varandra och lugna ner sig.

Men det där utbrottet i kombination med att vi plockade bort paddorna blev nog som den sista spiken i kistan, för resten av veckan blev riktigt riktigt bra. Otroligt nog!
Det har var väldigt harmoniskt här hemma. Minimalt med tjafs och inget tjat om paddor. Sååå skönt!

En kväll var Albin och jag ute och cyklade. Underbart med all häggdoft ❤️
(null)

I torsdags blev det en VAB-dag för mig och Albin.
Han brukar vara uppe först på morgnarna, redan vid 06 på vardagarna men denna morgon sov han fortfarande vid 07 trots att pappan och Elsa redan tjafsat lite och åkt iväg.
Jag hade inte hjärta att väcka honom. Misstänkte att han inte mådde riktigt bra eftersom han sov så gott. Tänkte att han får sova tills han vaknar och mår han bra då så får han komma senare till skolan.
7.45 stapplar han ut till mig i köket, 5 minuter innan skolan börjar.
Jag ser på honom hur sliten han är och svullen runt ögonen ❤️
- Jag är så trött! Säger han.
Bakslag med pollenallergin. Blev en hemmadag.
(null)

Han åt lite frukost och sedan gick han faktiskt och la sig i nästan en timme till.
Sedan var han mycket piggare och ville ut.
Farfar fällde ett träd på grannens tomt och Albin kunde ju såklart inte låta bli att hugga i och hjälpa till och jobba.....

Efter middagen cyklade vi ner till sjön. Pappan och Albin ville fiska lite.
På fjärde kastet får Albin napp. En rejäl gädda drar grabben upp! Stolt som en tupp. Årets första napp!
Elsa blir tokrädd och skriker och får nästan panik. Haha!
(null)

Sedan gick det inte lika bra.... Två dragfattigare blev dom 🤣
Albin kastade in mot badplatsen och draget fastnade i en flik av mattan som ligger under sanden. Peter tar livbåten och ror ut och försöker lirka loss. Men linan går då av istället! Det var inte så djupt men tillräckligt djupt för att hans arm var liiiite för kort för att nå ända ner.
Han gav upp och vi cyklade hem.
Elsa övade cykla och på dit vägen gick det GALANT! Vi kunde släppa pinnen flera gånger (i smyg).
Men på hemvägen blev hon sådär sne igen och det gick inte alls.... Trots att jag höll i pinnen lyckas hon svänga runt med cykeln ett halvt varv och trilla och slå knäna i asfalten.
Jag är inte förvånad. Hon lyckas alltid 🤯
Efter lite gråt och skrik cyklar hon faktiskt ända hem sedan ❤️

På fredags kvällen återvänder vi ner till badet igen (Elsa åker dock cykelkärran då 😉).
Peter har med sig badbyxor och är fast besluten om att leta upp fiskedraget och få loss det. Det kändes ju inget bra att låta det sitta kvar där och någon stackare trampar på det i sommar.
Ack den som ger sig! Till slut lyckas han känns draget i mattflärpen och kan klippa loss det! Tjoho!
Och jättekallt var det tydligen inte att bada i mitten av Maj 😇
Ungarna satt på bryggan och hejade på.
Albin hade gärna badat han också men det fick han inte.
Sedan åkte vi hem och åt chips. Eller iallafall ungarna. Jag var kvar ute och grejade nästan klockan 21 ❤️

På lördags morgonen kom paddorna fram igen. Belöning för att veckan blev så bra ❤️
Fint väder så vi var ute hela dagen!
Farmor kom på förmiddagen.
Peter gjöt längst ner i källartrappan och jag hjälpte honom langa ner betongen. Shit så tungt! Och trixigt eftersom trappan är bortbilad och det bara återstår sand och sten och brant är det!
Men det gick bra. Vi blev klara just innan lunchdags.
(null)

Efter lunch plockades poolen fram och sattes ihop. Eftersom det väntades massa regn på söndagen ville vi tömma de fulla vattentankarna på regnvatten så de kunde fyllas på nytt dagen efter 👍
Och Albin hade mer än gärna hoppat i poolen omedelbums om han fått. Men det fick han inte då heller....

På söndagen hade Albin en klasskompis här.
Först satt de inne och tråkade sig med paddorna.
Men efter lunchen lurade vi med dem ut på cykeltur. Trots regnet cyklade vi runt sjön, med en avstickare bort till grannsjön och tillbaka.
Vi alla var nöjda och trötta när vi kom hem igen. Ungarna titta på film och käkade popcorn. Sedan gick de ut och hoppade studsmatta en stund innan kompis blev hämtad.
Sedan åt vi middag och dagen var slut.
(null)

Vi var väldigt nöjda över den otroligt harmoniska veckan och helgen jämfört med den innan.