Fredag lördag söndag

Fredag
(Nästan) Ledigt för mig och Elsa som vanligt. Men Albin var också hemma. Han kraxade med halsont och lite hosta sedan i tisdags. Pigg och rastlös på dagarna och lite feber varje kväll. 
Det var en fin förmiddag så vi var ute. Jag räfsade löv och grävde lite ny rabatt bla. 
När vi åt lunch bestämde vi att vi skulle cykla ner till bygdegården och hjälpas åt med städningen och sedan hoppa i ett bad hemma. Vi hjälptes åt gaaaanska bra. Jobbet blev iallafall gjort och de badade glatt när vi åter var hemma.
(null)

Lugn eftermiddag och kväll med det obligatoriska fredagsgottet. 
Och återigen smög sig lite feber på Albin framåt läggdags.... 

Lördag
En riktigt grå höstdag vaknar vi upp till. Med regnet hängande i luften. Blä! 
På min agenda stod den stora höststädningen i hönshuset. Skura från golv till tak och byta sittpinnar och allt sånt för att förhoppningsvis klara oss undan ohyra och sjukdomar. 
Det tar ju sin lilla tid och under tiden är damerna utelåsta i hönsgården. Inget synd om dom alls, förutom när de är läggaäggnödiga och inget hellre vill än gå in och värpa ❤️ 

Men innan jag kunde börja hos hönsen skjutsade jag Elsa till bygdegården i edsbro. Jag råkade nämligen få syn på att de skulle ha en kör workshop för barn mellan 5 och 11 år. Genom kyrkan.
Samling 10.30 och sedan konsert för familj och vänner 14.30.
Elsa går ju runt och sjunger nästan all sin vakna tid så jag tyckte det skulle passa henne utmärkt. MEN hon är ju otroligt blyg och osäker i nya situationer och jag var nästan helt säker på att det inte skulle vara någon hon kände där.
Jag kunde se på henne hur sugen hon blev när jag berättade och frågade om hon ville åka dit. Men hon ville fundera under dagen ❤️
Lite senare kom jag på den briljanta idén att försöka få med bästisen Majken. Och ja! Hon ville och då var även Elsa också på såklart! Kul!
Så jag skjutsade dit henne och det gick galant att lämna henne. Två helt främmande vuxna och typ 10 andra ungar, men hon var coollugn.  (Några ungar kände hon igen från Albins klass/skola och fotboll. ) Alla fick namnlappar och telefonnummer till föräldrar skrevs upp. Bra organiserat! Och de skulle få både lunch och mellis under dagen. 

När jag sedan kom hem hade Peter redan hunnit skura hela hönshuset, så det var bara att vänta på att det skulle torka. 
Under tiden snickrade vi ihop en ny bajsbräda och fixa nya sittpinnar. 
Vi hann precis färdigt med allt och kunde öppna upp för hönsen igen innan vi åkte för att gå på körkonsert. 
(null)
Anna var först in för att inspektera. Otåligast av dem alla 😅 Men hon var skeptisk. Haha! 

14.30 satt vi bänkade framför kören på scenen. 
Dom var jätteduktiga. Och modiga! Sex olika sånger i olika stilar uppträdde dom med. För Elsa var det helt nya sånger allihopa men hon grejade det elegant ❤️ 
Och oj så nöjd och stolt hon var efteråt. Ett stort steg för henne att vara iväg själv på skojsigheter. Galet trött var hon också. Inte så konstigt 😅
Behöver jag ens säga att hon sjöng sig själv till sömns den kvällen. Med nya sånger 😊
Och Albin var äntligen helt feberfri hela dagen 👍
(null)
Söndag
Direkt efter frukost åkte vi iväg på höstmarknad. Jag hade igen råkad få syn på en annons på faceboook om en höstmarknad på en gård här alldeles i närheten som vi aldrig hört talas om. Vi blev nyfikna och åkte dit. Och herregud vilket ställe!!! Mitt ute i skogen, alldeles intill en sjö ligger denna pärla, Hammartorp. Ett gammalt litet hus och lite andra små byggnader och sedan en superfin visningsträdgård/park. Och det bästa av allt! De hade också försäljning. Superfina perenner och jättebra priser. Jag var i himlen med andra ord 😊 
(null)

Tydligen har de bara haft öppet för trädgårdsföreningar tidigare men testade nu att bjuda in allmänheten. Jag hoppas jag kan få åka dit i vår och sommar också! 😍
Jag åkte därifrån med flera nya perenner. Bla. två olika höst Silverax och rudbeckior. Perfekt eftersom jag dagarna innan grävt en ny rabatt! 😇
(null)


Resten av eftermiddagen grejade vi ute. Det var en fin och solig höstdag. Men ganska kall dock. 

Kommentarer
Postat av: Mormor

Oj vad mycket kul ni hinner med. Och Grattis Elsa, vilken tuffing du är. Så kul att få sjunga i kör❣

2019-10-17 @ 08:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0