Avslutningsmiddag på förskolan

I onsdags, 3.e juni var det den stoooora dagen för Elsa! 18.00 var det dags för den traditionella avslutningsmiddagen för de blivande skolbarnen på förskolan. 

Som vanligt hade de fått rösta om maten. Hamburgare och glass blev det. 

Elsa var taggad till tänderna! Minst sagt. 
Nya klänningen skulle invigas. Naglarna skulle målas. Håret skulle sprayfärgas. Och sandalerna skulle på. 

Alla nio barnen som går vidare till skolan i höst samlades utanför en stund innan och gick in i samlad trupp. 
Presenter hade ordnats och pedagogerna blev så glada! 
Vi föräldrar dröjde kvar så länge vi kunde vid grinden. Men tillslut blev vi ivägschasade. Det var ju FF-fest!!! 

(null)

Jag fördrev de två timmarna med elsas bästis föräldrar hemma hos dem. De bor närmare än vi. 

20.00 var festen slut och vi hämtade upp slutkörda barn men såååå nöjda 💜
De hade ätit, dansat, mumsat och fått varsin avslutningspresent och ros. 
(null)
Elsa och jag parkerade här hemma vid 20.40 och gissa om vi var trötta! 
Hon stupade i säng och sov helt orörlig hela natten tills jag väckte henne 07.05. Hon åkte med mig på morgonen istället för pappan och fick nästan en timme sovmorgon. Välbehövligt! 


Det är med vemod vi säger adjö till vår förskola nu. 
I 6 år har vi hört hemma där. 
Albin började strax innan Elsa föddes och sedan har åren rullat på.
Det är så oerhört sorgligt att vi bara hann få ta del av den "nya" förskolan i knappt 1 år, efter att de nya ägarna tog över. De är ett fantastiskt gäng och Elsa älskar verkligen att vara där. Både med kompisarna, främst hon och hennes två bästa bästisar, men även med personalen. Några gamla är kvar och flera nya har tillkommit. Vi skulle gärna stanna kvar där ett par år till nu. 
(Innan de nya ägarna tog över var vi oroliga hur vi skulle orka hålla lågan uppe det sista året innan skolstart.) 
Vi har alltid varit trygga med att lämna vår barn där men engagemanget och drivet fanns inte kvar förut. Tyvärr. 

Elsa tycker det ska bli mycket spännande med skolstart i höst. Men också pirrigt! Och tyvärr har ju inga besök på skolan kunnat genomföras pga. Coronavåren. 
Hon är den enda från hennes förskola som ska till edsbro skolan och vi har inte en blekaste aning om vilka de andra blivande klasskamraterna är. 
Tack och lov känner hon sig ju någorlunda bekväm med skollokalerna, fritids och några lärare, eftersom hon varit med och hämtat/lämnat Albin nästan dagligen osv. 
Men att prata om att sommarlovet står för dörren och förskolan är slut är känsligt. Hon blir tyst och går iväg. Vill INTE prata om det alls 💜 
Jag förstår henne. Hon har två riktiga bästisar där. De har hållit ihop hela förskoletiden. Plus att hon har flera andra kompisar hon leker jättemycket med där.
Och att nästan alla de andra följs åt till samma skola i höst känns också tungt för henne. 
Albin var i samma sits och kände likadant. Men det har gått jättebra för honom med kompisar och så så vi känner hopp och peppar Elsa också. 

Imorgon onsdag är troligtvis näst sista dagen på förskolan för Elsa. 
Usch! Jag blir gråtfärdig av bara tanken! 
Att lämna något så bra och tryggt mot något vi inte varit ens hälften så nöjda med de senaste två åren känns tungt. Men vi försöker tänka positivt! Skolan har blivit mycket bättre den senaste terminen och vi hoppas de fortsätter så. 


(När Albin slutade förskolan för två år sedan var det jag som i sista stund drog igång en pengaskrammling till presenter åt förskolepersonalen. De var bara 5-6 st som slutade då men ändå var det ett jäkla sjå att få ihop det och få kontakt med folk osv. Men det löste sig i sista timmen. Jag LOOOOVADE mig själv att AAAALDRIG mer dra igång något sådant igen. Väntade in i det sista nu inför elsas avslutning men ingen annan förälder drog igång något. Såklart! Så givetvis börjar jag dra i trådarna knappt en vecka innan middagen. Smsen duggade tätt och alla utom ett barns föräldrar återkopplade och var med på noterna. Jag bad om förslag på både present och pengasumma att bridaga med. Jag gav mitt presentförslag och alla tyckte det var bra och var dessutom väldigt givmilda med pengar. Förslaget var en tavla med barnens egna ord om hur de upplevt tiden på förskolan. Så alla skolbarnen fick bidraga med 3-5 ord/meningar/budskap. Kul faktiskt! Men att hinna beställa en sådan fanns inte på kartan och jag tänkte att det nog inte är så svårt att göra en själv. Tills jag kom på hur superkort tålamod jag har med att greja på datorn... Vilken tur att jag då har Jessica! Hon är aldrig omöjligt och har mer tålamod än mig gällande sånt. Och hon grejade det med bravur! Hon dessutom levererade mästerverket hit några timmar innan festen. Räddaren i nöden!!! 
Men jag hade en hel del pengar kvar att sätta sprätt på så de fick även 2 blåbärsbuskar, 1 björnbär samt en blomampel att hänga vid entrén på förskolan. Alla blev riktigt riktigt nöjda! Kul! Och föräldrarna var riktigt tacksamma att jag fixat allt så bra. Tur 😅 Det var stressigt 🤯)  


Kommentarer
Postat av: Mamma

Bra jobbat, och vilken bra fantasi du har.
Grattis till Elsa och skönt sommarlov 💖

2020-06-10 @ 15:20:37
Postat av: Syrran/Moster

Elsa min stora tjej tänk att du ska börja förskoleklass redan, det kommer gå hur bra som hellst för du är så bra <3. Njut av sommarlov nu

2020-06-10 @ 21:27:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0