En hemmadag med massa tjafs och tråk

Denna måndag startades tidigt. Albin vaknade redan vid fem tror jag och hann väcka Elsa innan han motvilligt la sig till sängs igen.
Elsa låg sedan och snurrade som en propeller mellan oss och drog mig i både öra och hår så jag höll på att balla ur. 
Peters klocka ringde vid sex och Elsa var honom hack i häl när han gick upp. Tre sekunder senare var också Albin ute ur sitt rum igen... 
Det blev en barnkanalsmorgon i soffan med andra ord. Rätt lugnt och behagligt, ända till vi bestämde oss för att äta frukost. Då började allt tjat, kiv och gnäll. Varför?!?! 
Helt ärligt så håller mitt huvud stundvis på att explodera av Albins allt tjat. Om man inte svarar honom en halv sekund efter att han sagt något så tjatar han om det igen. Och igen. Och igen. Och igen. 
Superkul att han pratar och bryr sig om saker och ting men det blir lite mycket just nu. 
Stamma har han börjat göra igen också och det är nog pga. att han har så bråttom när han pratar. Munnen hänger inte med huvudet. Eller tvärtom 😊

Efter frukosten, som ändå avslutades hyfsat harmoniskt, lekte barnen så bra ihop! De byggde kojor inne på Elsas rum och jag behövde inte gå emellan eller agera förhandlare.
Jag passade på att dra en runda med dammsugaren. När jag närmade mig Elsas rum mer och mer bad jag dem att börja städa upp så jag kunde dammsuga även där. Det gick sådär.... Albin var jätteduktig, en liten stund men sedan stannade städandet av. Och Elsa var så sliten så hon låg mest bara under sitt bord, med ett täcke över, huvudet på en kudde och läste Totte. 
Efter miljoner tjatningar gav jag upp och ställde undan dammsugaren istället.

Elsa stoppade jag i säng redan vid halv elva och till Albin satte jag igång en film. 
Elsa vaknade redan efter en halvtimme och var förbannad. 
Vi åt lunch och stöket och tjatet fortsatte. Blääää! 

Vi väntade besök av sysslingarna vid halv ett och planen var att åka pulka. Det var inte lätt att kissa, klä och få med mig mina barn ut i tid. Helt sanslöst hur många konflikter man kan hinna med på mindre än en halvtimme. 
Albin lackade jag ur totalt på och när jag bar in honom på sitt rum halkade jag på hans tröskel i mina raggsockor och både han och jag dråsar i golvet. Allt gick bra, men Albin blev nog lite häpen och var helt plötsligt väldigt medgörlig efteråt. 

Vi var ute i ett par timmar och hade jätteskoj! Åkte i backen vid garaget och lekte i snöhögen.
Elsa packade med sig en väska med matsäck (en kastrull med lock, en visp och en såsslev) när vi gick ut och den bar hon omkring på. När tröttheten kom ikapp satte hon sig på en snowracer och började vispa snö i sin kastrull ❤️
Farfar kom givetvis ut också en stund och strax efter dök också farfar Bosse upp. Dom är bra på att reta upp ungarna 😉
Tanken var att vi skulle fika mellis ute men tiden gick så fort och barnen hann bli trötta och frusna innan fikasuget slog till, så vi gick in och åt det istället.
De hann röja runt ordentligt även inne innan de åkte hemåt igen vid halv fyra. 
Barnen var helt slutkörda. Bra! 😊

Jag satte på en film medan jag började med maten. Lugnt och skönt.
Elsa ser ut som en liten Einstein med sitt tunna och stripiga hår, som pappan glömde ta balsam i vid badet igår. 

Lite disco hanns med innan vi stoppade barnen i säng och kvart över sex sov de båda två! 
Lugn och skön kväll här med andra ord. Än så länge iallafall 😉


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0